ایدز پرندگان

همه چیز درباره بیماری پی بی اف دی

توسط ADMIN
/
15 نوامبر 2021

بیماری پی بی اف دی pbfd که عموم مردم آن را به عنوان ایدز پرندگان می‌ شناسند یک بیماری ویروسی، مسری و متاسفانه کشنده است که منقار، پرها و سیستم ایمنی طوطی سانان را درگیر می‌کند. این بیماری نخستین بار در سال 1975 میلادی توسط دامپزشکان استرالیایی شناخته شد.
اگر علائم بیماری پی بی اف دی در پرنده‌ای به وضوح بروز کند، آن پرنده احتمالا جان خود را از دست می‌ دهد. اما پرندگانی که فقط در معرض این ویروس قرار می‌ گیرند تنها دچار عفونت خیلی خفیفی شده و به کمک درمان‌ های کمکی بهبود پیدا می‌ کنند. در نگاه اول این سوال به صورت کلی مطرح می شود که اصلا pbfd چیست؟ و سوالاتی از این قبیل که در این مطلب به همه آنها پاسخ داده شده ، با ما همراه شوید

ایدز پرندگان

چه طوطی هایی بیشتر درگیر بیماری پی بی اف دی می شوند؟ این بیماری در بیش از 40 نوع طوطی سان تشخیص داده شده است. پی بی اف دی بیشتر در کاکادوها دیده می‌ شود، اما طوطی‌های اکلکتوس Eclectus، مرغ عشق، طوطی‌های خاکستری آفریقایی و پی بی اف دی عروس‌های هلندی را نیز درگیر می‌کند. نکته جالب این است که pbfd بیشتر پرندگان جوان را درگیر خود می‌ کند. آمارها نشان می‌ دهد اغلب پرندگانی که به این ویروس دچار و در اثر آن می‌میرند کمتر از 2 سال سن دارند.

ایدز پرندگان

دلایل بروز بیماری پی بی اف دی چیست؟

این بیماری توسط نوعی ویروس از خانواده سیرکو ویروس ها در بدن حیوان ایجاد می‌ شود که مستقیماً روی DNA او تاثیر میگذارد. این تاثیر گذاری به معنی درگیر کردن سلول‌ های سیستم ایمنی بدن حیوان است. مهم‌ ترین قسمت‌های بدن که درگیر PBFD می‌ شوند منقار و پرهای پرنده‌ است.
دکتر فاستر معتقد است که این ویروس یکی از انواع کوویروس‌های شناخته شده در جهان است. این نوع ویروس‌ها یکی از کوچک‌ ترین انواع ویروس هستند و مشابه آن نیز در جامعه پرندگان زیاد دیده می‌ شود که بیشتر کبوترها و گونه‌های همنوع آن‌ها را درگیر می‌ کند.

[ اگر هنوز بدون واسطه قفس بزرگ عروس هلندی و یا قفس طوطی برزیلی خود را خریداری نکرده اید در این قسمت تعدادی از نمونه های مناسب این نژادها را برایتان قرار داده ایم، با کلیک رو هر کدام میتوانید مشخصاتشان را مشاهده کنید و یا از قسمت فروشگاه قفس های مناسب دیگر نژادها را ملاحظه نمائید ]

⬇️ ⬇️ ⬇️

قفس رامونا

7,800,000 تومان

قفس ماینا

6,500,000 تومان

انتقال بیماری pbfd

پی بی اف دی به شدت بیماری قابل انتقالی است ، سرعت انتشار این بیماری با سرعت بسیار بالایی در بین طوطی سانان صورت میگیرد. مقادیر زیادی از این ویروس در هوا منتشر شده و پرندگان دیگر را درگیر می‌کند. همچنین فضولات و گرد و غبار موجود در هوا نیز می‌توانند این بیماری را منتقل کنند.

سوال مهم : انتقال بیماری pbfd به انسان امکانپذیر است؟ خیر ، بیماری pbfd به انسان منتقل نمی شود

اگر فقط بخشی از قفس طوطی آلوده به ویروس pbfd شود این آلودگی به سرعت به همه جای آن انتشار پیدا کرده و ظرف غذا، ظرف آب و همه محیط را آلوده می‌کند. به هر حال این ویروس از دو طریق بلع و تنفس منتقل می‌شود. ضمن آن که گزارش‌های مبنی بر این که ویروس از طریق رحم آلوده به تخم پرنده نیز منتقل شده است وجود دارد.

بیماری ایدز پرندگان

نکته مهم در خصوص دوره نهفتگی بیماری pbfd :
دوره نهفتگی این بیماری، یعنی زمان قرار گرفتن در برابر ویروس تا بروز علایم اولیه، بسته به عوامل مختلفی متفاوت است. این موضوع می‌تواند به میزان ویروس انتقال یافته، سن پرنده، مرحله انتشار ویروس یا عوامل دیگری بین 3 تا 4 هفته تا چندین سال متغییر باشد. ضمن آن که سیستم ایمنی پرنده نیز در این موضوع نقش ویژه ای دارد.

علائم اولیه بیماری pbfd

در خصوص علائم اولیه بیماری pbfd باید گفت این بیماری به دو شکل حاد و مزمن وجود دارد. که در ادامه به توضیح درباره این دو فرم و علایم هر کدام بصورت دقیق خواهیم پرداخت ، با ما همراه شوید
فرم حاد بیماری pbfd
فرم حاد این بیماری بیشتر در پرندگان خیلی جوان بروز می‌کند. جالب است بدانید که اغلب علائم حاد این بیماری اصلاً در پرها و منقار بروز نمیکند. پرندگانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند اغلب افسرده می‌شوند و میلی برای خوردن غذا یا برقراری ارتباط با پرندگان دیگر ندارند. همچنین ممکن است دچار انتریت یا ذات الریه شوند، اسهال شدید بگیرند و خیلی زود بمیرند حتی بدون این که هیچ نشانه‌ای در پر و منقارهای آن‌ها دیده شود.

علائم اولیه بیماری pbfd
نشانه دیگری که خبر از حاد بودن بیماری پی بی اف دی در طوطی‌سانان می‌دهد ریختن پرها در پرندگان نوجوانی است که در حال رشد هستند اما به این بیماری مبتلا شده‌اند. دکتر اسمیت نشانه‌ پرندگان با بیماری حاد پی بی اف دی را به شکل زیر معرفی میکند:

  • وجود ضایعات مشخص روی پرها
  • وجود نوارهای دایره‌ای در ناحیه رستن پر روی پوست
  • انقباض در ناحیه رستن پرها
  • پرهای بسیار شل و شکننده
  • دردناک بودن کندن پر و احتمال بروز خونریزی در ناحیه کنده شدن پر از روی پوست

فرم مزمن بیماری pbfd
در شکل مزمن بیماری پی بی اف دی که در پرندگان مسن‌تر بیشتر دیده می‌شود کرک‌ها که به آن‌ها پرهای پودری گفته می‌شود نخستین بخشی هستند که تحت تاثیر قرار می‌گیرند. پرهای حیوان به شدت شکننده و حساس می‌شود و دور آن‌ها را هاله‌ای منقبض و قرمز فرا می‌گیرد.
ممکن است پرنده در ناحیه رستن پر، درد و خونریزی داشته باشد و پرها دچار پیچ خوردگی و تغییر رنگ شوند. چون در این حالت فولیکول‌های پر از بین می‌رود، پرنده به سرعت قادر به جایگزینی پرهای خود نخواهد بود و پرهای اولیه، ثانویه، دم و تاج پر از بین میروند.

وجود پرهای خونی و شکننده و حساس در بیماری pbfd

پوست برهنه حیوان در معرض دید قرار می گیرد و کرک‌های معمولی روی بدن یا منقار دیده نمی‌شوند. ناهنجاری های پر، که اغلب به آن “پرهای دیستروفیک” می گویند، ممکن است تا اولین پوست اندازی پس از عفونت ظاهر نشوند، که می تواند تا یک دوره 6 ماهه طول بکشد.
همچنین ممکن است روی منقار نقاط فرو رفته یا نامنظم ایجاد شود یا نقاط نکروزه قهوه ای داخل منقار بالایی دیده شود. زیادی بلند شدن منقار، تغییر شکل یا ایجاد شکستی در آن نیز جزو علائم مزمن بیماری پی بی اف دی در طوطی سانان است. ضمن آن که در برخی از انواع طوطی‌سانانی که به پی بی اف دی مبتلا می‌شوند مواردی نظیر بلند شدن بیش از حد ناخن‌ها، تغییر شکل آن‌ها یا ایجاد شکستی نیز بروز می‌کند.
وجود مخاط در مدفوع یا رنگ سبز نیز جزو علائم بارز فرم مزمن بیماری پی بی اف دی است. در برخی از پرندگان، کبد تحت تأثیر قرار می گیرد و نارسایی کبد ممکن است علت مرگ باشد. پرندگان مبتلا به نوع مزمن این بیماری ممکن است چندین ماه و حتی چندین سال قبل از مرگ در اثر عفونت ثانویه، زنده بمانند. این دوره طولانی بیماری که در آن پرنده ممکن است بدون پر باشد و به تدریج ضعیف شود از نظر عاطفی برای صاحبان پرنده دوره بسیار سختی است.
دسته بندی علائم حاد و مزمن بیماری pbfd :

فرم حاد بیماری پی بی اف دی فرم مزمن بیماری پی بی اف دی
افسردگی از بین رفتن کرک و پرها
نارسایی و اسهال رشد غیر طبیعی پرها
از دست دادن اشتها و کاهش وزن شدید رشد غیر طبیعی و تغییر شکل منقار
رشد غیر طبیعی پرها بروز ضایعات در منقار و دهان پرنده
مرگ عفونت‌های ثانویه
مرگ تدریجی در طول چند ماه تا یکسال

تشخیص بیماری PBFD پرندگان

بررسی پرونده پزشکی، سوابق بیماری، علائم بالینی و مشاهدات دامپزشک در طول معاینه فیزیکی به تشخیص pbfd کمک می‌کنند. دامپزشکی که اقدام به تشخیص این بیماری می‌کند باید در کار خود بسیار خبره و چیره دست باشد. چون بیماری‌های مشابه زیادی وجود دارد که علایم آن‌ها با پی بی اف دی یکی است. اگر دامپزشک در تشخیص بیماری تردید داشته باشد می‌تواند درخواست تست PCR بدهد که وجود ویروس در بدن پرنده را به راحتی تشخیص می‌دهد.

علایم بیماری پی بی اف دی

البته تست PCR می‌تواند نتایج مثبت کاذب یا منفی کاذب بدهد. به هر حال پرنده‌ای که نتیجه تست او مثبت بوده است باید بعد از 90 روز مجدد تست بدهد تا در خصوص ابتلای او به این بیماری اطمینان حاصل شود.

راه درمان بیماری pbfd

در استرالیا واکسنی برای این بیماری وجود دارد. ولی تزریق آن باید قبل از 14 روزگی پرنده انجام شود و یک ماه دیگر دوباره تمدید شود. همچنین پرندگان ماده باید یک ماه قبل از تولید مثل این واکسن را دریافت کنند. ولی خبر بد این است که راه درمان بیماری pbfd بصورت مشخص وجود ندارد. مراقبت‌های حمایتی مانند تغذیه خوب، گرمای تکمیلی ( انکوباتور)، کوتاه کردن منقار و درمان عفونت‌های ثانویه کارهایی است که می‌توان برای حیوان بیمار انجام داد.

با این حال چون این بیماری به شدت پیش رونده است و تعداد کمی از بیماران ممکن است بهبود پیدا کنند، شاید شیوه اتانازی برای پرندگانی که به شدت درد می‌کشند و علائم شدید این مریضی را تجربه می‌کنند تجویز شود که البته بستگی به نظر سرپرست و دامپزشک متخصص دارد

پرندگانی که به مرگ طبیعی می میرند معمولاً علیرغم درمان، تسلیم یک عفونت ثانویه باکتریایی، قارچی یا ویروسی می شوند. زیرا سیستم ایمنی آنها به شدت آسیب دیده است. بیشتر پرندگان در عرض 6 ماه تا 2 سال پس از ابتلا به این بیماری از بین می‌روند.
بنابراین اگر دامپزشکی این بیماری را در حیوان شما تشخیص داد برای هر اتفاقی آماده باشید. چون هنوز درمان پی دی اف عروس هلندی یا سایر طوطی سانان پیدا نشده است. ولی در هر حال رفتن پیش دامپزشک و راه حل هایی برای کنترل این بیماری را فراموش نکنید

راه درمان بیماری pbfd

پیشگیری از ایدز پرندگان

اکنون که می‌دانید تا بدین ثانیه درمان پی بی اف دی عروس هلندی و هیچ طوطی سان دیگری امکان پذیر نیست بهتر است به فکر پیشگیری از ایدز پرندگان باشید. وقتی تصمیم دارید یک طوطی سان بخرید، پیش از هر چیز از سالم بودن آن مطمئن شوید. برای این کار بهتر است پرنده را از یک فرد معتبر خریداری کنید.

برای پیشگیری از ایدز پرندگان پرنده خریداری شده باید مدت مشخصی در قرنطینه باشد تا سلامت او کاملاً چک شود. بنابراین بهتر است از پرنده یک بار پس از خریداری و بار دیگری بین 3 تا 4 هفته پس از این که در قرنطینه بود تست PCR بگیرید تا مطمئن شوید که بیمار نیست یا در دوره کمون بیماری پی بی اف دی قرار ندارد.
اگر طوطی سان نگهداری می‌کنید، با دیدن نخسین علائم این بیماری آن را از سایر پرندگان جدا کنید. قفس پرنده فارغ از نژاد آن چه می خواهد قفس طوطی کاکادو باشد چه قفس طوطی ملنگو یا هر نژاد دیگری همچنین پلت طوطی بیمار و غذایش باید مستقل و جدا از سایر همنوعان خود باشد.
این توصیه نیز برای کسانی است که طوطی سانانی مانند عروس هلندی را میفروشند. برای جلوگیری از بیماری پی دی اف عروس هلندی هرگز پرندگان جوان را با پرندگان مسن در یک قفس نگهداری نکنید. به خاطر داشته باشید هیچ دارو یا ضد عفونی کننده ای وجود ندارد که این بیماری را درمان کند یا جلوی نشر آن را بگیرد.

سخن پایانی

آنچه در این مطلب مطالعه کردید بررسی کامل ایدز پرندگان از زبان دکتر فاستر و دکتر اسمیت بود که دو تن از بهترین دامپزشکان استرالیایی هستند. چنانچه در این خصوص سوالی دارید که در این مطلب به طور کامل به آن پاسخ داده نشده است، آن را در بخش نظرات برای ما بنویسید

3.5/5 - (27 امتیاز)

98 دیدگاه

  1. طناز - 4 می 2022

    سلام وقت به خیر
    ممنون از مطلب آموزنده تون
    برای پاکسازی محل از ویروس pbfd چه باید کردظ؟
    به عنوان مثال اگر لباس صاحب پرنده از پرنده فروشی آلوده شده باشد و بخواهد آنرل از ویروس تنیز کند.
    چه ماده ای برای ضدعفونی موثر است؟

    پاسخ
  2. sasan - 9 می 2022

    لطفا قطره ای برای تقویت سیستم ایمنی پرنده معرفی کنید…طوطی عروس من پی بی اف دی دارد و با آزمایش از پرها دامپزشک متوجه مثبت بودن آن شد

    پاسخ
    • ADMIN - 10 می 2022

      با سلام ، انشالله هر چه زودتر حال پرنده ی نازنیتون خوب بشه ، متاسفانه ما اجازه تجویز دارو را نداریم لذا پیشنهاد بنده اینه حتما طوطیتون تحت نظر یک دامپزشک متخصص پرندگان باشه و ایشون تجویز کنن

      پاسخ
  3. نرگس - 9 ژوئن 2022

    سلام
    در این بیماری پرها خود به خود میریزن ، یا اینکه خودِ پرنده پرهاشو میکَنه ؟

    پاسخ
    • ADMIN - 9 ژوئن 2022

      سلام ، هر دو میتونه باشه چون یکی از علائم بیماری پی بی اف دی پرکنی مزمن است که البته میتونه دلایل مختلف داشته باشه و همه پرکنی ها بخاطر بیماری پی بی اف دی نیست!

      پاسخ
  4. انسیه قنبرزاده - 22 ژوئن 2022

    سلام آیا مرغ مینا هم میگیره این بیماری رو؟
    چون من عروس مبتلا دارم و میخام مینا بخرم میترسم بگیره

    پاسخ
  5. عباس - 20 آگوست 2022

    سلام من یه عروس هلندی نر ۳ماهه دارم.بعد از اینکه پرهاش کامل رشد کرد و تکمیل شد یکدفعه شاه پرهای دم و پنج تا از پرهای بالهاش ریخت.بعد یه ماهگی ریهت ولی دوباره در میاد پرهاش هم سالم هستن ولی دوباره پرهاش بزرگ میشه و میریزه .به نظر شما مشکلش چی میتونه باشه.بقیه پرهاش سالمه.پرنده هم سالم و سرحاله.وچفقط پرهاش ریختنی خون میاد.بعضیا از پرها انگار یه چی میخوره خشک میشه میافته.بقیه هم که چون سفت نیستن میشکنن و خون میاد

    پاسخ
    • ADMIN - 21 آگوست 2022

      با سلام ، بهتره به یک دامپزشک متخصص پرندگان مراجعه کنید تا پرنده رو از نزدیک معاینه کند ، انشاالله چیزی نیست ولی معاینه توصیه می شوند

      پاسخ
  6. حسین - 23 آگوست 2022

    سلام عروس من روی پر هاش چیزای شوره مانند هست اینا دلیلشون چیه و اینکه خیلی سرش تو پر هاش هست جوجه هست هنوز و در حال پر در آوردن هی سرش تو پر هاش هست دلیلش چیه

    پاسخ
    • ADMIN - 23 آگوست 2022

      سلام ، اون پرز و شوره ها عادی هستند و از یک طرف نشان از سلامت پرنده شما داره ، معمولا در پی بی اف دی این پرزهای شوره ماننده از بین میروند ف اگر حس میکنید زیاد خودش رو میخوارونه میتونید به یک متخصص پرندگان مراجعه کنید ، البته اگر غیر عالی هست رفتارش و الا طوطی ها تمایل به تمیز کردن خودشون دارن

      پاسخ
  7. مهرگان - 26 آگوست 2022

    سلام عروس های من خیلی لاغرند اما پرهاشون کاملند بجز یکیشون که یکم پراش کامل نیست و من کندم تا دربیاد اماخوب رشد نکرده و از همه لاغرتره چی باید غذا بخوره تا رو فرم بیاد ممنونم

    پاسخ
    • ADMIN - 26 آگوست 2022

      سلام ، اولین اشتباه شما این بوده که پرهاش رو کشیدید ! به هیچ عنوان خودتون اقدام به این کار نکنید ! بهتره ببرید یک متخصص پرندگان ببینه جای پر کشیده شده مشکلی نداشته باشه و بعد براش اگر نیاز به چیز خاصی داشت تجویز کنه

      پاسخ
  8. مهتاب - 29 آگوست 2022

    سلام
    روی سر عروس هلندیه من یدونه حالت تیغ طوری بود که انگار خونی بود و نوکش سفید بود
    من فکر کردم چیزی رفته زیر پوستش با پنس کندیم
    اما الان دقت کردم دیدم چندتا دیگه رو سرش هست
    احساس کردم پرهای جدید میخواد در بیاد که داخل پر خون داره
    یا مشکلی داره؟ نگرانشم؟ یعنی بیماری داره؟
    اولش که فکر کرده بودم شپشی چیزی رفته زیر پوستش

    پاسخ
    • ADMIN - 30 آگوست 2022

      سلام ، لطفا سرخود و بدون داشتن اگاهی لازم دست به همچین کاری نزنید دیگه ، پرنده شما برای جواب به تمامی این سوالها باید توسط یک متخصص پرندگان ، باز تاکید میکنم یک متخصص پرندگان معاینه بشه ، ندیده نمیشه نظری داد ولی نمیخواد از الان هم انقدر استرس داشته باشید ولی معاینه ببرید خیال خودتون رو هم راحت کنید

      پاسخ
  9. Marym - 31 آگوست 2022

    سلام دوماه پیش پرنده ام ایدز داشت دادمش ب یکی از دوستان بهشم مشکلشو گفتم بد دوماه ی پرنده دیگه گرفتم ی روزونصف نگهداشتم بد بردم برا ازمایش ازمایشش منفی بود بد دو روز کل خونه رو ضدعفونی کردم با الکل و جرمی ساید پی برا ازمایش مجدد کی مراجع کنم لطفا بهم بگید الان ی هفته هست طوطیو دارم۳۱ مرداد خریدمش

    پاسخ
    • ADMIN - 31 آگوست 2022

      سلام ، اولا با الکل ضدعفونی میکنید مواظب باشید پرنده در محیط نباشه چون بوی شدیدش براش ضرر داره ، در خصوص مراجعه دوم همون متخصص پرندگانی که تست گرفتن یا هر ازمایشگاهی که رفتید باید بهتون بگن نوبت بعدی تست مجدد کی ببرید طوطیتون رو ، هم چنین خوشحالیم که تست اول منفی بوده ، انشاالله همه طوطی ها از این بیماریها محفوظ باشید و خدا پرندتونو حفظش کنه براتون

      پاسخ
  10. بهزاد - 7 سپتامبر 2022

    سلام.تو ایران هم واکسن این بیماری هست؟

    پاسخ
    • ADMIN - 8 سپتامبر 2022

      سلام ، تا جایی که اطلاع داریم خیر ، بعید هم میدونم خارج از کشور هم واکسن خاصی برای درمان قطعی این بیماری وجود داشته باشد، اگر بود یقینا تا بحال وارد کشور میشد

      پاسخ
  11. Parimah - 24 سپتامبر 2022

    سلام من یک جوجه دارم که به صورت سرلاکی خودم دارم بزرگش میکنم زمانی که از پدر و مادرش تغذیه میکرد بشدت رشدش عقب افتاده بود الان با اینکه سی روزش هست تازه داره پر در میاره علتش چی میتونه باشه؟

    پاسخ
    • ADMIN - 24 سپتامبر 2022

      سلام ، سوالات ایچنینی رو بهتره از یک دامپزشک متخصص پرندگان بپرسید.

      پاسخ
  12. لیلی - 4 اکتبر 2022

    سلام خسته نباشید من یک عروس مبتلا به ایدز داشتم که دامپزشک به دلیل اوضاع وخیم متاسفانه بهش مرگ آرام داد الان میخوام یک پرنده جدید بیارم.چطور محیط رو پاکسازی کنم و چقدر صبر کنم برای اوردن پرنده جدید.ممنون میشم راهنماییم کنید

    پاسخ
    • ADMIN - 5 اکتبر 2022

      مدت زمان خاصی در کتاب های علمی گفته نشده و متغیرهای زیادی مانند میزان زطوبت محیط و load virus و امثال آن مهم است، ولی فراموش نکنید ویروس ایدز پرندگان بخاطر اینکه پوشش ندارد تو محیط از مقاومت نسبتا بالایی برخوردار است و توصیه میشه 4 هفته صبر کنید ، نوع شستشو و ضدعفونی و آب کشی کل قفس و مکانی که در آن بوده مهم است ، پیشنهاد میشود با مشاورت دامپزشک از وایتکس استفاده شود ولی باز توضیه میکنیم حتما برای اینکه بدونید چه میزان باید استفاده بشه و به چه نحوی حتما با یک دامپزشک متخصص پرندگان مشورت کنید.

      پاسخ
  13. ملیکا - 7 اکتبر 2022

    چقدر بعد از شک به ایدز میتوان تست داد ؟

    پاسخ
    • ADMIN - 8 اکتبر 2022

      با سلام ، بهتره بعد از معاینه توسط دامپزشک متخصص پرندگان و با توجه به وضعیتی که بهش مشکوک بودید و حال جسمانی پرندتون پاسخ رو از خود دامپزشک دریافت کنید چون ممکنه صلاح بدونن و مجدد برای اطمینان بعد از سری اول یکسری دیگر نیز آزمایش بگیرن.

      پاسخ
  14. نارملا - 21 اکتبر 2022

    سلام من چند تا عروس هلندی خریدم و متاسفانه بعد از یکماه متوجه شدم پرهای یکی از پرنده هام شبیه این تصاویری هست ک گذاشتید ولی پررزیزی و لختی نداره اما غلاف پرهاش خونی و لوله شده هست و پرهاش زود به زود میفته اما حال روحی خوبی داره ولی قدرت پرواز خوبی نداره و بقیه پرنده هام سالمند نمیدونم الان این طفلی مریضه یا نه اگر مریضه اونا هم بیماری رو ازش گرفتند یا نه درکل خیلی مستاصل هستم البته تمام پرنده‌هام ریز و لاغر هستند میشه راهنماییم کنید ممنونم

    پاسخ
    • ADMIN - 21 اکتبر 2022

      با سلام ، صرف بر وجود چنین پری دلیل بر این نیست که حتما خدایی نکرده درگیر این بیماری هست ولی بهترین توصیه ای که میشه داشت این هست که در اسرع وقت حتما به یک دامپزشک متخصص پرندگان ( تاکید میکنیم متخصص پرندگان ) مراجعه کنید تا برای اطمینان هم تست گرفته بشه هم وضعیت فیزیکی طوطی هاتون چک بشه ، امیدواریم چیز خاصی نباشه و برای طوطی هاتون ارزوی سلامتی داریم

      پاسخ
  15. عمادی - 24 اکتبر 2022

    سلام وقتتون بخیر
    من یک عروس هلندی خریدم تازه گفتند پر هاش می‌ریزه و داره خوب میشه..در ظاهر مریض به نظر نمیاد..سرحال و شیطون هست..توی متن هم خوندم که اگر بیماری ایدز داشته باشه پرها پیچ خورده و سرش خونی مانند میشه..اما اینجور نبود
    اما روی منقارش از هر دو طرف خط قهوه ای مانند از بالا تا پایین هست که نمی‌دونم مال بیماری هست یا از اول بوده..میشه راهنمایی کنین ببینم چه جوری میشه تشخیص داد که مریض هست یانه..چون کنار یه عروس هلندی دیگه هست می‌خوام اون مریض نشه..ممنونم(به ما هم گفتند که حدودا ۷ماهشه..نمی‌دونم علت پر ریزیش طبیعی یا غیر طبیعی یا ایدز هست ممنون میشم کمک کنین)

    پاسخ
    • ADMIN - 24 اکتبر 2022

      با سلام ، پیشنهاد میکنیم برای اطمینان خاطر پرنده هاتون از طریق یک دامپزشک متخصص پرندگان ( تاکید میکنیم حتما متخصص پرندگان باشن ) ویزیت بشن ، بیماری پی بی اف دی چیزی نیست که بشه با یکسری اطلاعات از ظاهر پرنده تشخیص داد ، بهتره از نزدیک معاینه بشن و مساله پر ریزی هم که دارن دلیلش مشخص خواهد شد ، امیدواریم مشکل خاصی نباشه و پرنده های نازنین شما سالم باشن ، ولی حتما به توصیه ای که شد توجه و عمل کنید

      پاسخ
  16. عمادی - 25 اکتبر 2022

    ممنون از پاسخگوییتون ..بله حتما..تست PCR هم واجبه که بدن؟یا خود دکتر توی چک‌ کردن می‌تونه تشخیص بده اگر مشکلی باشه

    پاسخ
    • ADMIN - 25 اکتبر 2022

      خواهش میکنم ، اگر دکتر متخصص پرندگان لازم دونستن حتما برای اطمینان خاطر انجام دهید . شماهم حتی به عنوان سرپرست چنانچه دکتر به صراحت گفتن پی بی اف دی نیست (که انشاالله هم همینطور باشه) میتونید برای رفع نگرانیتون از دکتر بخواهید ازمایش رو بنویسه

      پاسخ
  17. یاس - 25 اکتبر 2022

    با سلام وخسته نباشید من یه عروس لوتینو ۴ ماهه دارم که دوماهه خریدم وقت خرید انتها دمش یکم تیره بود فکر میکردم کثیفه اما بعد متوجه شدم خود پرش اونجوریه غیر این مشکلی نداره سرحاله خوبم غذا میخوره .ایا امکان داره بخاطر ایدز دمش تغییر رنگ داده

    پاسخ
    • ADMIN - 26 اکتبر 2022

      سلام ، ممنون تا پرنده شما ویزیت نشه نمیشه با چنین علائمی در ظاهر تشخیص داد یا به صراحت گفت خدایی نکرده ایدز پرندگان داره ، شاید برید پیش یک دامپزشک ببینه بگه کاملا عادی هست در این نژاد یا با پرریزی درست میشه و خیلی تشخیص های دیگه ، مراجعه به یک دامپزشک متخصص پرندگان توصیه میشه.

      پاسخ
  18. MMD - 12 نوامبر 2022

    سلام و خسته نباشید
    من شش تا عروس دارم ک یدونشون مبتلا به بیماری ایدز پرندگانه و پر ریزی و دم ریزی داره تقریبا یک سالی هست دارمش و ظاهرا نر و ماده امم و جوجه های دیگر رو درگیر نکرده تو این ۱ سال از نر وماده امم ۱۰ تا جوجه گرفتم خواستم بپرسم احتمال داره طوطیام درگیر شده باشن و علائمی بروز نداده کنار همم هستن چون همشون سرحالن حتی همون عروسی ک بیماری داره

    پاسخ
    • ADMIN - 12 نوامبر 2022

      سلام ، ممنون
      بله امکانش هست ، بهتره تحت نظر یک دامپزشک متخصص پرندگان تست پی بی اف دی ازشون گرفته بشه،
      انشاالله که مشکلی وجود نداشته باشد و موضوع ختم به خیر شود

      پاسخ
  19. ایلیا - 15 نوامبر 2022

    سلام من عروس دارم خودم با سرلاک دارم بزرگش میکنم علائم خواصی ندارا فقط یک علائم داره که پر هاش خونی و شکننده هست یعنی بیماره

    پاسخ
    • ADMIN - 15 نوامبر 2022

      با سلام ، برای اطمینان خاطر به یک متخصص پرندگان مراجعه نمائید دلیل خونی و شکننده بودن پرها مشخص بشه، نمیشه نظر قطعی با این توضیحات داد، انشاالله خیره

      پاسخ
  20. رودکی - 30 نوامبر 2022

    سلام . ممنون از مقاله خوب شما
    من امروز متوجه سدم عروس هلندی که به تازگی آوردیم این بیماری داره
    یک روز هست که عزوس هلندی خواهرم که ۶ ساله هست خانه ما هست
    آیا امکان داره اون هم این بیماری گرفته باشه ؟ امکان داره راهنمایی کنید چکار باید کنم

    پاسخ
    • ADMIN - 1 دسامبر 2022

      سلام ، ممنون ، به صراحت نمیشه گفت چون مدت زمان هم میتونه یکی از فاکتورهای انتقال باشه ولی برای اینکه خیال خودتون هم راحت تر بشه بهترین کار این است پرنده مورد نظر رو پیش یک دامپزشک متخصص پرندگان ببرید تا تست پی بی اف دی ازش بگیره ، حالا ممکنه صلاح ندونه یا ممکنه صلاح بدونه ! مهم اینه معتبرترین راه برای تشخیص اینکه پرنده ای آیا بدون علامت هست و دچار شده تست بیماری پی بی اف دی هست، انشاالله که خبرهای خوبی بهتون بدن و هیچ مشکلی هم وجود نداشته باشه

      پاسخ
  21. رامین مرادی - 3 دسامبر 2022

    سلام چه جوری میشه یک دستگاه واسه تشخیص PBFD یا همان ایدز پرندگان خرید

    پاسخ
    • ADMIN - 3 دسامبر 2022

      سلام ، در خصوص تست بیماری پی بی اف دی و اینکه چه دستگاهی لازم است اطلاعی نداریم ، میتوانید از یک متخصص پرندگان بپرسید تا بهتر پاسخ شما رو بدهند.

      پاسخ
  22. آوید - 27 دسامبر 2022

    سلام
    عروس هلندی من پر ریزی داره و خب پر هاش دوباره رشد میکنن اما یکم بد فرم شده
    و موقع کنده شدن خیلی کم شده که خون بیاد
    آیا امکانش هست که به این بیماری مبتلا شده باشه

    پاسخ
    • ADMIN - 27 دسامبر 2022

      سلام ، برای تشخیص دقیق به یک دامپزشک متخصص پرندگان مراجعه کنید. انشاالله چیزی نیست ولی برای یافتن جواب دقیق بهترین کار همین مراجعه است برای تشخیص بیماری پی بی اف دی

      پاسخ
  23. پریسا صفاعلی - 30 دسامبر 2022

    سلام خسته نباشید ،من یه عروس هلندی دارم که یک بار به خاطر اینکه ترسید توی قفس خودشو اینور اونور زد و شاهپراش کنده شد و خون آمد،به پزشک مراجعه کردم ضد عفونی کردن و گفتن دوباره در میاد که یکماه بعد دوباره دراومد شاهپرها،ولی اخیرا دچار پر ریزی شد و شاه پرهای جدید هم باز افتادند به متخصص پرندگان مراجعه کردم گفتن پرنده تو لک رفته ولی مشکوک به پی بی اف دی ام شدن تست گرفتن و مثبت بود 😞امکانش نیست که ۹۰ روز دیگه تست رو تکرار کنم و منفی باشه ؟

    پاسخ
    • ADMIN - 31 دسامبر 2022

      سلام ، هر چیزی امکانش هست توکلتون به خدا باشه ، دقت کنید دامپزشکی که رفتید حتما متخصص پرندگان باشه ، تست مجدد بگیرن انشاالله که خبری خوشحال کننده بهتون بدن ، سعی کنید جاهای معتبری که خود متخصص پرندگان پیشنهاد میدن ازمایش رو انجام بدید.

      پاسخ
  24. رحیم - 31 ژانویه 2023

    سلام من یه عروس دارم که نمیدونم تولک رفته یا پی دی اف دی داره میخوام یه عکس ازش بدم ببینم تولک یا ایدز ممنون میشم

    پاسخ
    • ADMIN - 31 ژانویه 2023

      سلام ، به متخصص پرندگان برای تشخصی بیماری pbfd مراجعه کنید

      پاسخ
  25. ایلیا - 19 فوریه 2023

    سلام من یه طوطی ملنگو ماده دارم ۳ سال هست یه دونه نر ۵ ساله هم دارم این ها با هم جفتن همین چند وقت پیش دیدم که نوک ماده طرف بالاییش کمی از بقل زده بیرون یعنی انگار نوکش رشد کرده الان بی اشتها نیست پرهاشم نریخته بنظر شما ببرمش تست بده که پی دی اف داره یا نه لازم نیست الان یک ماه و نیم میشه اینجوری هست نر من اصلا چیزیش نشده و نوکش درسته بنظر شما جدا شون کنم ؟خیلی لطف میکنید راهنماییم کنید

    پاسخ
    • ADMIN - 19 فوریه 2023

      با سلام ، ابتدا آرزومندیم که هیچ یک از پرنده های شما این بیماری رو نداشته باشند، لذا حتما پیشنهاد میشه به یک متخصص پرندگان باز تاکید میکنم نه هر دامپزشکی ! بلکه شخصی که به عنوان متخصص پرندگان شناخته شده است مراجعه کنید ، ممکن است رشد بی رویه منقار باشد و دلایل مختلف ، ولی با توجه به روشن نبودن قضیه حتما مراجعه کنید در صورتی که دکتر متخصص صلاح بدونن برای تست پی بی اف دی اقدام کنند.

      پاسخ
  26. زهره - 20 فوریه 2023

    وقت بخیر عروس هلندی من نزدیک ب چهار ماهش هست چند روزی هست بعد از اینکه سرشو از پرهاش در میاره پرهای ریزش می‌ریزه و ۴تا از تاجاش هم افتاده ولی سرحاله و خوب هم غذا میخوره پرهایی هم که می‌ریزه خونریزی ندارن اصلا،چقدر احتمال داره که ایدز باشه بیماریش؟؟

    پاسخ
    • ADMIN - 20 فوریه 2023

      سلام ، هر چیزی احتمالش هست ولی اینکه صرفا بخاطر این علائم بخواهیم بگوییم دچار ایدز پرندگان شده خیر ، برای اطمینان بیشتر از جهت اینکه تا پرنده ویزیت نشه نمیتوان دقیق چیزی بیان کرد به یک متخصص پرندگان مراجعه کنید صرفا فیزیکی چک بشه و در صورت نیاز متخصص علائمی که باعث ایجاد دلهره در شما شده نیز در پرندتون چک کند.

      پاسخ
  27. امیر ارسلان - 1 مارس 2023

    عروس هلندی من مدتی پرهاش می ریخت من اون رو به پزشک نشون دادم و شاه بال ۳ وم پرنده رو کند و اون رو برد آزمایشگاه وقتی جوابش اومد دیدم که مثبت بوده . لطفآ بگیر چطوری باید اون رو درمان کرد ترو خدا 😢😥😟😪

    پاسخ
    • ADMIN - 2 مارس 2023

      سلام ، دامپزشک فوق متخصص پرندگان هستند؟ بهتره یک دامپرشک متخصص دیگر هم تست پی بی اف دی رو مجدد تکرار کنن تا مطمعن تر شوید، در خصوص درمان هم این رو باید خود متخصص به شما بگن ، فاز بیماری بسیار مهمه ، انشاالله در تست دوم جواب منفی بشه و این ارزوی قلبی ما هست.

      پاسخ
  28. MASOOMEH - 12 مارس 2023

    سلام ببخشید من یک عروس هلندی نر ۲ ساله دارم از شش ماهگی علائم ایدز رو نشون داد و الان هیچی پر نداره فقط پر های خونی داره یکبار هم تست گرفتیم + شد ولی منقار و ناخناش و روحیه خیلی خوبی داره طبق مطالبی که نوشتین آیا امکان داره که بیماری دیگه ای داشته باشه؟ یا به طور حتم ایدز هست ؟

    پاسخ
    • ADMIN - 14 مارس 2023

      با سلام ، ابتدا باید عرض کنیم از شنیدن این خبر متاسفیم ، چنانچه تست پی بی اف دی مثبت بوده باشد و باتوجه به شواهدی که شما توضیح دادید احتمال خیلی زیاد بیماری pbfd است، ولی برای اطمینان بیشتر میتوانید مجدد تست را در یک مرکز مطمعن که از نظر متخصصین پرندگان مورد تائید هستند نیز انجام دهید. انشاالله که نتیجه آن خبری خوشحال کننده براتون باشد.

      پاسخ
  29. نوروزی - 14 مارس 2023

    پرنده ی من عروس هلندیه بعد هر چند وقت یکبار شروع می کنه جیغ های بلند کشیدن و خیلی خودشو می خارونه و زیر بالش و وسط کمرش پر نداره و میشه پوستشو دید امروز با اسپری شستمش از اون موقع فقط خودشو می خارونه و الان دیدم یکی از پر های دمش کنده و افتاده تو قفسش و پره خونیه
    از این بیماریه؟

    پاسخ
    • ADMIN - 16 مارس 2023

      سلام ف با چه اسپره ای؟! ترجیحا به یک دامپزشک متخصص پرندگان جهت ویزیت بالینی مراجعه کنید

      پاسخ
  30. امیرعلی - 23 مارس 2023

    سلام من یه طوطی عروس دارم حدودا یک ساله
    و یکی دیگه داشتم pbfd داشت یه چند باری کنار هم گزاشتمشون و کلا بمدت دوماه قفساشون پیش هم بود
    امکان داره طوطی سالم مریض شده باشه
    (طوطی علاعم خاصی نداره )

    پاسخ
    • ADMIN - 23 مارس 2023

      با سلام ، برای اینکه مطمعن بشید بهتره توسط یک دامپزشک متخصص پرندگان چک بشن و آزمایش تست pbfd داده بشه تا به صراحت بشه پاسخ داد، انشاالله که جواب آزمایش منفی باشد

      پاسخ
  31. الناز - 27 مارس 2023

    سلام پر های عروس هلندیم خونی هس بالاهاش و یکمی خشک شدش البته چند شب پیش چند بار ب قفس زده خودش و میتونه علائم فساد پر باش یا ضرب خوردگی و اینکه کنار یه پرنده ای که فساد پر داشته بوده چند وقت

    پاسخ
    • ADMIN - 28 مارس 2023

      سلام ، هر چیزی امکانش هست بهتره به یک متخصص پرندگان مراجعه کنید و آزمایش تست pbfd گرفته بشه برای اینکه مطمعن بشید ، انشاالله که چیزی نباشه و صرفا همان ضرب خوردگی باشد

      پاسخ
  32. راحله نظری - 28 مارس 2023

    سلام. من یک کوتوله داشتم که یکسره تو بغلم بود و بوسش میکردم. متاسفانه به این مریضی دچار شد و ظرف مدت یک سال مرد. بعدش فهمیدم اسم این مریضی ایدز هست ترسیدم رفتم خودم هم آزمایش ایدز دادم و متاسفانه مثبت بود. لطفا الکی ننویسید قابل انتقال به انسان نیست

    پاسخ
  33. راحله نظری - 28 مارس 2023

    سلام. من یک کوتوله داشتم که یکسره تو بغلم بود و بوسش میکردم. متاسفانه به این مریضی دچار شد و ظرف مدت یک سال مرد. بعدش فهمیدم اسم این مریضی ایدز هست ترسیدم رفتم خودم هم آزمایش ایدز دادم و متاسفانه مثبت بود. لطفا الکی ننویسید قابل انتقال به انسان نیست

    پاسخ
    • ADMIN - 2 آوریل 2023

      سلام ، اولا از شنیدن این خبر بسیار ناراحتیم ، بزرگوار شما باید بدنبال علل ایجاد این بیماری در خودتون در موارد دیگری از جمله خون آلوده انسان ، دندانپزشکی الوده و ….بگردید نه بخاطر بوسیدن طوطی که پی بی اف دی داشته!! اینم متن رفرنس جهانیش What is it? Psittacine Beak and Feather disease (PBFD) is a potentially deadly disease that predominantly affects parrots, cockatoos and lorikeets (psittacine birds). It is caused by the highly infectious Beak and Feather Disease Virus (BFDV). It doesn’t cause disease in humans

      پاسخ
  34. Nazi - 8 آوریل 2023

    سلام وقت بخیر من یه عروس هلندی دارم نر ۳/۵سالشه حدود ۱ساله شاه پر یه بالش ریخته و دیگه رشد نکرده میخوام بدونم pbfd داره ؟

    پاسخ
    • ADMIN - 8 آوریل 2023

      سلام ، میتواند دلایل مختلف داشته باشد برای اطمینان بیشتر تحث نظر یک دامپزشک متخصص پرندگان ویزیت بشن

      پاسخ
  35. خلیل - 8 آوریل 2023

    در کل به همه یک جواب میده ادمین .به دامپزشک مراجعه کنید.خب نمیتونی کمکی به بندگان خدا بکنی درش رو ببند.پس برا چی مطلب می‌زاری.من به دامپزشک مراجعه کردم هیچ کمکی نکرد فقط مولتی ویتامین داد که اصلا کمکی نکرد.حالا شما به دامپزشک مراجعه کن.

    پاسخ
    • ADMIN - 12 آوریل 2023

      دوست عزیز صحبت سرماخوردگی پرندگان نیبست ! صحبت از ایدز پرندگان است که بزرگترین دامپزشکان متخصص هم در دنیا نتونستن هنوز کاری برای این بیماری انجام دهند! توقع ندارید که در بخش کامنت بیاییم و خودمون رو دامپزشک جلوه بدیم و خلق الله رو به اشتباه بیاندازیم؟ یقینا من اگر اطلاعات یک دامپزشک متخصص را داشتم الان تو کلینیکم داشتم ویزیت میکردم نه اینکه کامنت پاسخ بدم! در ضمن بیماری اینچنینی که چندین علامت داره و با یک نوشته و حتی یک عکس هم نمیشه درست تشخیص داد پرنده مبتلا شده یا خیر! یقینا کیس های اینچنینی باید مراجعه حضوری داشته باشن به یک متخصص تا طوطی از نزدیک معاینه بشه و اگر نیاز به تست است تست انجام بشه ، پس لطفا با موضوع احساسی برخورد نکنید.

      پاسخ
  36. پریسا - 10 آوریل 2023

    سلام وقت بخیر . من یه جوجه شاه طوطی یک ماهه خریدم . یکی از فامیل های نزدیک ما یه عروس هلندی داره که به این بیماری مبتلاست . آیا برای رفت و آمد آن فامیل که پرنده مبتلا داره به منزل ما باید نگران باشم ؟

    پاسخ
    • ADMIN - 12 آوریل 2023

      با سلام ، یقینا یکسری نکات رو باید رعایت کنید ، از جمله شخص ذکر شده بخاطر تماس های مکرری که در منزل با پرنده بیمار دارد با پرنده شما تماس نداشته باشد و بالعکس ، مگر با رعایت یکسری اصول که در این رابطه پیشنهاد میکنیم حتما با یک دامپزشک متخصص پرندگان مشورت کنید تا چنانچه موارد احتیاطی که یقینا باید رعایت کنید رو دقیق خدمتتون توضیح دهند

      پاسخ
  37. Parham - 12 آوریل 2023

    سلام من حدودا ۷.۸ ماه پیش چند تا مرغ عشق pbfd توی قفس نگه می داشتم الان قفسو شستم می خوام پرنده ی دیگه نگه دارم مشکل نداره؟

    پاسخ
    • ADMIN - 12 آوریل 2023

      سلام ، ظاهرا بعد از مدتی ویروس از بین میره ولی برای اطمینان خاطر بیشتر با مشورت با یک دامپزشک متخصص پرندگان از ترکیبات مخصوص و دهانشویه ، وایتکس برای شستشوی مطمعن تر و از بین رفتن ویروس ایدز پرندگان یا همان pbfd استفاده بشه ، باز تاکید میکنیم میزان دُز وایتکس و دهانشویه و ترکیبات اینچنین رو باید متخصص پرندگان بهتون بگن و از انجام این کار بدون مشورت جدا خودداری نمائید

      پاسخ
  38. Darya - 21 آوریل 2023

    سلام من یک عروس ماده داشتم که مبتلا به pbfdبود پدرم یه عروس دیگه خریده و حدود یک روز داخل یه قفس بودن و بعد اون قفس دیگه ای که پرنده مریض قبلا داخلش بوده رو با الکل ضد عفونی کردن و پرنده سالم رو داخلش گذاشتن .پرنده مریضم قبلا همه جای خونه رو فرشها و ….میگشت.و من نمیدونستم روی سطوح ویروسشون میمونه و چند بار پرنده سالمم رو از قفس بیرون کردم .پرنده جدیدم از همون موقعی که خریدم همه نوع میوه و سبزیجات رو میخوره و ۶ ماهش بود که خریدم و الان ۸ ماهه ممکنه این مریضی رو گرفته باشه؟ و من پرنده مریض رو واگذار کردم با چی میتونم سطوح خونه رو ضدعفونی کنم که اثرش بره؟ چون تقریبا همه جای خونه رفته بوده.بلد چند وقت پرنده جدیدو آزمایش ببرم که جوابش دقیق باشه

    پاسخ
    • ADMIN - 22 آوریل 2023

      سلام ، برای اینکه مطمعن بشید موردی نیست باید تست pbfd داده بشه که البته امیدواریم جواب منفی باشد، در خصوص پاک سازی سطوح و … ترکیباتی مانند دهانشویه و وایتکس اثر بخش هستند ولی ولی باز تاکید میکنیم میزان رقیق بودن ترکیبات مثلا اب با وایتکس را فقط دامپزشک متخصص پرندگان باید به شما بگه ! پس به هیچ وجه در این زمینه بدون مشورت اقدام نکنید! یقینا ترکیبات اینچنینی باید یا یک دُز مشخص استفاده بشن.

      پاسخ
  39. تنها - 8 می 2023

    سلام خسته نباشید، من یه پرنده جدید خریدم وزمانیکه از محل خرید تا خونه حملش کردم توی ماشینم بود که یه جوجه ای که علائم pbfd داشت هم روی صندلی عقب توی قفس بود، و پرنده ی جدید پیش خودم جلو بود، بسیار نگرانم که ایا پرنده ی جدید احتمال ابتلا به این بیماری رو داره؟؟ و یا اینکه اگه قرارِ ازش تست گرفته بشه باید چند وقت بعد اون روز این کار انجام بشه؟ ممنون میشم که هرچه سریعتر جوابمو بدید تا از نگرانیم کاسته بشه

    پاسخ
    • ADMIN - 13 می 2023

      با سلام
      میزان تماس دو پرنده ظاهرا در سرایت نقش مهمی رو داره ، ولی پیشنهاد میکنیم برای اطمینان خاطر بیشتر با یک دامپزشک متخصص پرندگان مشورت کنید . ترجیحا صندلی عقب و محیطی که پرنده بیمار بوده رو ضدعفونی کنید، چه ماده ای و چه میزان رو متخصص پرندگان باید بهتون بگن

      پاسخ
  40. مصطفی - 22 می 2023

    سلام بنده جوجه عروس ۲ ماهه گرفتم۵۰ روزشه و پراش کامل در اومده ولی اندازه ی جوجه ی ۲۵ روزه معلوم میشه و جثه اش خعلی نسبت به سنش کوچیکه از همون اول که گرفتم پرهاش خیلی نا منظم بود یعنی شاه پرهاش بعد ۲ و۳ روز یکی و دوتا از پرهاش کنده میشد و تهش خونی بود توی این یک هفته هم چون پرهاش کنده نمیشد و فقط از تهش خون میومد و پرنده رو اذیت میکرد از وسطش قیچی کردم بنظرتون اینا علائم ایذر است چون یک عروس و دوتا کوتوله دیکه داشتم که باهاش تماس پیدا کردند

    پاسخ
    • ADMIN - 23 می 2023

      سلام ، تا زمانی که پرنده توسط متخصص پرندگان ویزیت نشه نمیتوان نظر قطعی داد، لذا برای اطمینان خاطر خودنون هم در صورتی که خیلی نگران هستید به یک متخصص پرندگان مراجعه کنید در صورت صلاحدید ایشون آزمایش pbfd گرفته شود . انشاالله که جوابش منفی باشد.

      پاسخ
  41. پانیذ - 24 می 2023

    سلام .من یه عالمه طوطی های مختلف دارم و الان فهمیدم چندتاشون این بیماریو دارن الان باید چکا کنم؟مدت زیادی هست همشون تو یه اتاقن .ایا به ملنگو و کوتوله ها هم سرایت کرده اگ جداشون کنم با چی ضد عفونی کنم محیطو؟لطفا جواب خیلی حالم خراب شد

    پاسخ
    • ADMIN - 28 می 2023

      سلام ، بهتره برای اطمینان بیشتر از اینکه دقیقا وضعیت فعلی طوطی هاتون چگونه است به متخصص پرندگان مراجعه کنید تا در صورت نیاز هم تست پی بی اف دی گرفته بشه هم در خصوص دز صحیح مواد ضدعفونی کننده بهتون آموزش بدن ، فرضا وایتکس ضد عفونی کننده است ولی اگر دز بالا استفاده بشه میتونه خیلی برای پرندگانتون خطرناک باشه پس حتما با مشورت دامپزشک متخصص پرندگان کار رو پیش ببرید. امیدوارم هیچکدام از طوطی هاتون درگیر بیماری pbfd نشده باشن

      پاسخ
  42. Narges - 28 می 2023

    سلام خسته نباشید من حدود یسال که یه عروس هلندی گرفتم بعد از پنج ماه یکی دیگه ام گرفتم هردو جوجه بودن و بزرگشون کردم مشکلی ام نداشتن ولی ماه پیش یکی نزدیکان طوطیش برای دو روز خونه ما آورد طوطی وضعیت خوبی نداشت بیشتر پراش ریخته بود من اجازه ندادم نزدیک طوطی هام بشه ولی ت ی محیط بودن به صاحبش گفتم مریضی داره گفت نه بخاطر افسردگی پراش ریخته اونام سرلاکی گرفته بودنش سه سال بود نگه داریش میکردن اصلا پیش پرنده ی دیگه ای نبرده بودن ولی توی ی ماه پراش شروع ب ریختن کرد الان یه ماه ازاون قضیه میگذره طوطی های من دوره پریزیشون ولی ماده سرش ک ماساژ میدم پراش دونه دونه میریزه بنظرتون عادی یا ممکن اون پرنده بیمار بوده باشه و اینام گرفته باشن ولی نر این مشکل نداره فقط شاه پراش ب طور عادی میوفته خون نداره

    پاسخ
    • ADMIN - 29 می 2023

      سلام ، ممنون
      اگر بخواهیم به صورت کلی پاسخ شما را بدهم در خصوص موضوع دو ابهام وجود داره ، اول اینکه پرنده ای که اومده صرفا پراش ریخته که میتونه پر کنی باشه و هیچ مدرکی دال بر اثبات بیماری پی بی اف دی نیست ، دوم اینکه در یک محیط بودن و تماسی نداشتن ، و ممکنه مشکل پرنده شما هم پر ریزی باشه ولی با تمام این اوصاف برای اطمینان خاطر اگر خیلی نگران هستید میتوانید به یک متخصص پرندگان مراجعه کنید و یا از طریق ویزیت آنلاین وضعیت رو براشون توضیح بدید و به پرسش هاشون پاسخ بدید اگر صلاح دونستن مراجعه حضوری داشته باشید،

      پاسخ
  43. امیر - 2 جولای 2023

    سلام پرنده من زیر بالش دونه است و دکتر گفته ایدز اما از چند نفر پرسیدم گفت ن ایدز نیس راهنمایی میکنید

    پاسخ
    • ADMIN - 5 جولای 2023

      سلام نه با عکس نه با تشریح وضعیت پرنده میشه تشخیص دقیق داد ، پیشنهاد میکنم توسط یک دامپزشک متخصص پرندگان تست پی بی اف دی بگیرید اگر خیلی نگران هستید.

      پاسخ
  44. مصطفی - 2 جولای 2023

    سلام من حدود ۲ ماه و نیم پیش یه جوجه سرلاکی گرفتع بودم که ضعیف بود و شک کردم ولی سر پراش خونی نبود رفتم ازمایش دادم و ازمایشش منفی بود و بعد دو روز مرد البته دو تا کوتوله پیشش بود و اون دو تا کوتوله ها سالم هستن و الان یه جوجه سرلاکی دیگه گرفتم از بابت مریضی مطمئن باشم دیگه؟ چون ازمایشش منفی بوده و جوجه یکم ضعیف بود از ضعیفی مرد پرهاش شکننده بود ولی سرش خونی نبود و الان اگر هم بر فرض مثال ویروسی بوده باشه تا الان از بین رفتن دیگه نه؟

    پاسخ
  45. رامک - 27 جولای 2023

    سلام
    با پرنده ی بیمارم چه کنم؟
    مرگ آرام چگونه است؟
    خیلی سخت است دیدن عذاب کشیدن این بی زبان……

    پاسخ
    • ADMIN - 28 جولای 2023

      سلام ، از شنیدن این خبر بسیار ناراحت شدیم ، بهتره برای اینکه بیشتر عمر کنه حتما زیر نظر یک دامپزشک متخصص پرندگان تحت معاینه و نظر قرار بگیره تا انشاالله با داروهای تقویتی و هر آنچه مورد تشخیص متخصص است تجویز و مصرف بشه

      پاسخ
  46. مائده - 5 آگوست 2023

    سلام وقت بخیر من یه طوطی هاندی دارم ۹ سالشه و از بدو تولد با منه خیلی سرحالو شادابو خوشگله، یه طوطی از اقوام اوردیم نگه داریم چون توانایی نگه داریشو نداشتن، متاسفانه الان متوجه شدم ایدز داره، من از ابتدا قفسها و خوراکیاشونو جدا کردم و اصلا نمیزارم پیش هم باشن، یکی دوبار در حد یکی دو دیقه رفته تو قفس پرنده خودم وقتاییمکه میان بیرون طوطی خودم بازی میکنه این یکی طوطی راه میوفته دنبالش. آیا طوطی من ممکنه به این ویروس مبتلا بشه؟چون ۴.۵ ماهی هست این طوطی مریض اومده پیشمون و چه اقداماتی باید انجام بدم؟ ممنون از پاسخگوییتون

    پاسخ
    • ADMIN - 8 آگوست 2023

      سلام ، بهتره در اولین فرصت جداشون کنید اگر یقین دارید ایدز پرندگان دارن ، همه چیشون جدا باشه ، اینکه خدایی نکرده پرنده شما گرفته یا نه فقط با تست پی بی اف دی مشخص میشه ، بنظرم برای موارد ایمنی حتما به یک دامپزشک متخصص پردگان مراجعه کنید تا موارد و اصول نگهداری در این وضعیت رو بهتون آموزش بدن

      پاسخ
  47. هانیه - 5 آگوست 2023

    سلام، دوتا عروس هلندی پیدا کردم، گذاشته بودنشون تو باغچه یک قبرستون تا بمیرن، آوردم خونه، به دو پرنده فروش نشون دادم، گفتن pbfd دارن، شاهپرها شون ریخته، سرشون هم کله، چکار میتونم برای درمانشون انجام بدم، گناه دارن

    پاسخ
    • ADMIN - 7 آگوست 2023

      سلام خدا خیرتون بده ، ببرید پیش یک دامپزشک متخصص پرندگان اول ازشون تست بگیرن ، ممکنه پی بی اف دی نباشه ، برای مطمعن شدن از تشخیص اینکارو انجام بدید درمان که ظاهرا نداره ولی اگرم درگیر این بیماری باشن لطفا پیش پرنده های دیگه نبرید تا جواب تست بیاد چون این بیماری ویروسی هست و قابل سرایت ، دکتر متخصص پرندگان بهتون روند تقویت این طوطی ها را به شما خواهد گفت، انشاالله جواب تست پی بی اف دی منفی باشه

      پاسخ
  48. 🤓 - 6 آگوست 2023

    سلام وقتتون بخیر
    پرهای دم و انتهای بال عروسم خیلی سست هست
    از زمانی که من خریدمش این قسمت ها پر نداشتن و فروشنده بهم گفتش ک خودشون کندن
    بعد ی مدت پراش دراومدن ولی ی سری پرای انتهای بال و کل دمش همون اوایل کنده شدن
    امکان داره واسه کمبود ویتامین باشه آخه این چند وقته ب جز ارزن چیز دیگه ای بهش ندادم..؟یا اینکه ایدز داره؟

    پاسخ
    • ADMIN - 8 آگوست 2023

      سلام در خصوص اینکه بخواهیم بگیم ایدز پرندگانه نمیشه به قطعیت گفت مگر آزمایش تست pbfd گرفته بشه توسط دامپزشک متخصص پرندگان ، بهتره با مراجعه به یک دامپزشک متخصص پرندگان پرندتون چکاپ بشن انشاالله چیزی نیست

      پاسخ
  49. حسن - 17 آگوست 2023

    سلام پرنده من هی پرهای بالش درمیاد باز میوفته مشکلش چیه چندین ماهه همینجوری

    پاسخ
    • ADMIN - 20 آگوست 2023

      سلام ، تا پرنده ویزیت نشه نمیشه نظری داد ، بهتره به یک دامپزشک متخصص پرندگان مراجعه کنید تا چنانچه نیاز به انجام آزمایشاتی همچون آزمایش فضله و … است انجام بشه

      پاسخ
  50. حسین - 23 مارس 2024

    سلام وخسته نباشید من الان ۴ساله طوطی عروسم رودارم وماده است اما حدود۳ماه که دوتاشاه پراش ریش ریش شده و چندتا پر های دیگر وامروزاسهال شده ممکن ایدزگرفته باشه ودسرسم به دامپزشک خیلی سخت است
    لطفاراهنماییم کنید

    پاسخ
    • ADMIN - 18 آوریل 2024

      با سلام
      دوست عزیز امکان نظردهی در موارد اینچنینی بسیار سخته بخصوص وقتی پرنده مورد نظر توسط یک متخصص ویزیت نشده ، پیشنهاد میکنیم اگر واقعا شرایطش رو ندارید از خدمات ویزیت آنلاین برخی متخصصان پرندگان استفاده نمائید

      پاسخ
  51. یزدان - 16 آوریل 2024

    سلام خوب هستید
    طوطی کوتوله من از ۳الی۴ماه پیش پر های سینش شروع کرد به افتادن و همینجوری پیش رفت تا بیشتر شد تغذیشو عوض کردم دارو گرفتم همه کار کردم ولی نشد گفتم شاید بخاطر اینکه جفت نداره اینجوریه جفت هم گرفتم بازم خوب نشد و پر هاش هی کنده میشدن وکف قفس میدیدمشون و تا اینکه۴تا تخم گذاشت بعد از اون کل پرهاش ریخت و خیلی ناراحت کنندس دیدنش دلیل اینکه بعد از تخم گذاری یکدفعه تمام پرهاش ریخت چیه
    ایا میشه ایدز داره؟پرهایی که ازش افتاده خونی نیستن و حتی حالشم خوبه فقط موهاش داغون شدن لخت لخته

    پاسخ
    • ADMIN - 18 آوریل 2024

      سلام
      پیشنهاد میکنیم به یک متخصص پرندگان مراجعه و طوطیتون ویزیت شود ، موارد اینچنینی تشخیص و درمانش از طریق نت دارای ریسک بالا و امکان پذیر نیست. امیدوارم بزودی خبرهای خوبی از سلامتی طوطیتون بهمون بدید

      پاسخ

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.