آموزش دستی کردن طوطی

آموزش مرحله به مرحله دستی کردن طوطی

توسط ADMIN
/
5 دسامبر 2021

همین چند روز پیش طوطی خریده‌اید و خیلی زود فهمیدید چیزی که در ویدئو ها از طوطی های با مزه و دست آموز مشاهده نمودید که با یک اشاره صاحبانشان روی دست یا شانه آن ها می نشینند خیلی به واقعیت شباهت ندارد؟ طوطی شما یا جیغ می کشد یا نسبت به هر حرف و عمل شما بی تفاوت است؟ برای نا امید شدن خیلی زود است. طوطی ها موجودات باهوش و آموزش پذیری هستند. آموزش دستی کردن طوطی یا به عبارتی رام کردن طوطی کاری سخت اما امکان پذیر است. کافیه کمی صبور باشید، زود شروع کنید، مداومت داشته باشید و از روش های درست رام کردن طوطی که آقای Steve Martin به شما توصیه میکند استفاده کنید تا طوطی شما هم به اندازه آنچه در فیلم ها می بینید با مزه و حرف گوش کن شود.

آموزش دستی کردن طوطی

روش های دستی کردن طوطی

ابتدا به شما خواهیم گفت برای دستی کردن طوطی خود چه کارهایی را نباید انجام دهید ! یقینا توجه به این موارد بسیار مهم و امریست ضروری ، با ما همراه باشید

1: تنبیه کردن و آزارهای جسمی وروحی به پرنده، ممنوع!
اولین نکته ای که پیش از هر موضوعی باید در خصوص دستی کردن طوطی بدانید این است که این پرنده هرگز به روش های منفی آموزش که شامل تنبیه های جسمی و روحی می شود پاسخ نمی دهد. در واقع طوطی نمی فهمد که چرا شما او را تنبیه کرده اید؟ چرا به او غذا نمی دهید یا چرا او را در یک قفس تنها و تاریک نگه می دارید.

تنبیه بدنی یا اجبار طوطی به گرسنگی نیز روش های کاملاً غلطی هستند که منجر به دریافت پاسخ معکوس توسط طوطی می شوند. پرنده ای که با تکیه بر این روش ها وارد مرحله رام شدن بشود ممکن است برای همیشه اعتماد به نفسش را از دست داده و دیگر هرگز نتواند با انسان ارتباط برقرار کند.

[ اگر هنوز بدون واسطه قفس بزرگ عروس هلندی و یا قفس طوطی برزیلی خود را خریداری نکرده اید در این قسمت تعدادی از نمونه های مناسب این نژادها را برایتان قرار داده ایم، با کلیک رو هر کدام میتوانید مشخصاتشان را مشاهده کنید و یا از قسمت فروشگاه قفس های مناسب دیگر نژادها را ملاحظه نمائید ]

⬇️ ⬇️ ⬇️

قفس رامونا

7,800,000 تومان

قفس ماینا

6,500,000 تومان

2: سر طوطی داد نزنید
اگر سر طوطی خود فریاد بکشید بر عکس آنچه تصور می کنید او را خوشحال کرده اید. طوطی ها حیوانات اجتماعی و عاشق سر و صدا هستند. بنابراین تصور نکنید با بروز عصبانیت در حین آموزش می توانید او را مجبور به انجام کاری بکنید.گاهی اینکار شما باعث ترسو شدن یا اختلالات استرسی در آنها می شود و گاهی برعکس فکر میکند با صدای بلند میخواهید با او ارتباط بگیرید

پرهای طوطی را برای رام کردنش کوتاه نکنید

3: پرهای طوطی را جهت رام کردنش قیچی نکنید
ممکن است برخی از افراد غیر حرفه ای و کار نا بلد به شما توصیه کنند که برای تسریع آموزش و دستی کردن طوطی پرهای آن را قیچی کنید. هرگز و در هیچ منبع آموزشی معتبری این موضوع تایید نشده است که قیچی کردن پرهای طوطی باعث می شود این پرنده زیبا زودتر رام شود. پس این کار را هم نکنید چون به شدت در روحیه طوطی شما تاثیر منفی می گذارد.

ممکم است گاهی بخاطر جلوگیری از بروز خطرات ناشی از پروزهای یهویی و برخورد با اجسام سخت و یا فرودهای یکدفعه ای در ظرف داغ غذا و مسائل اینچنینی به شما توصیه شود که پرهای طوطی خود را توسط متخصص پرندگان و فردی کاربلد کوتاه کنید که این قضیه منطقی است ولی صرفا جهت رام کردن طوطی خیر توصیه نمی شود!

تجویز دارو به طوطی بدون مشورت دامپزشک ممنوع

4: از خوراندن دارو به طوطی خودداری کنید
برخی از افراد غیر حرفه‌ای که رام کردن طوطی را نه به شیوه علمی که به صورت تجربی و از منابع نا موثق آموخته‌اند از شیوه‌های بسیار غلطی مانند خوراندن دارو به پرنده استفاده می‌کنند تا به اصطلاح او را زودتر و ساده‌تر رام کنند. این داروها به شدت برای سلامتی طوطی شما مضر است و فقط حیوان را گیج، منگ و بی حوصله می‌کند و ممکن است در آینده ای نه چندان دور حتی باعث از بین رفتن آنها شود! بنابراین ممکن است حیوان به ظاهر آنچه به او گفته می‌شود را انجام دهد اما این کار او آگاهانه نبوده و تنها تاثیر داروهاست که با او چنین می‌کند.

بنابراین سلامتی حیوان ارزشمند خود را با خوراندن داروهای غیر مجاز و بعضا حتی مجاز بدون مشورت با دامپزشک متعهد و متخصص پرندگان به خطر نیندازید.

آموزش طوطی بر روی چه اصولی قرار دارد؟

تا همین چند سال پیش هم بسیاری از رام کننده های طوطی سانان که این کار را بر اساس تجربه آموخته بودند از تکنیک های تسلط بر حیوان برای دستی کردن طوطی استفاده می کردند.

آموزش طوطی بر 3 اصل بنا شده است

اما امروزه که مطالعات روی این حیوانات زیاد شده است محققان دریافتند که آموزش طوطی ها روی اصول :
• تمرکز
• ایجاد روابط مبتنی بر ارتباط دو طرفه و
• تجربیات مثبت قرار دارد.

ما به عنوان سرپرستان یا مربیان طوطی دوست داریم نقش مثبتی در زندگی این پرنده داشته باشیم. بنابراین اصل آموزش را باید بر پایه تشویق، جایزه و توجه بگذاریم. برای یک طوطی توجه کردن به معنی دادن خوراکی دلخواه یا فراهم کردن یک اسباب بازی جذاب برای اوست. این نکته بسیار مهم را به یاد داشته باشید که رام کردن طوطی به معنی این است که می خواهید او با اعضای بدن شما مانند انگشت یا شانه هایتان آشنا شود و از آن ها نترسد. بنابراین باید شرایطی را برای او فراهم کنید که از روبه رو شدن با اعضای بدن شما هراسی نداشته باشد و این تجربه را برای او مثبت و خوشایند کنید.

این موضوع را نیز از یاد نبرید که پرندگان حاضرند برای به دست آوردن غذا هر کاری بکنند. بنابراین بهترین ابزار برای دستی کردن طوطی استفاده درست و به موقع از این ابزار مهم است. البته بدون این که به طوطی خود فشار و گرسنگی را تحمیل کنید!

آموزش دستی کردن طوطی با 10 روش کاربردی

اولین نکته ای که در خصوص رام کردن طوطی باید بدانید این است که این کار باید خیلی زود آغاز شود. هرچه پرنده شما جوان تر باشد روند آموزش را سریعتر طی خواهد کرد. به محض این که پرنده را خریداری کردید باید آموزش آن را شروع کنید. در غیر این صورت ممکن است پرنده روال جدید را خیلی دیر بپذیرد یا اصلا آن را قبول نکند.

1- یک چوب رنگی یا میله در قفس پرنده قرار دهید
برای دستی کردن طوطی نیاز به ابزار خاصی ندارید. تنها چیزی که لازم دارید یک پرنده سرحال و مقدار زیادی صبر است. اما برای این که پرنده نوپای خود را با یکسری از چیزها آشنا کنید به یک چوب ساده که آن را در قفس طوطی آویزان کنید، نیاز دارید.

طوطی شما باید به تدریج با وسایل بیشتری آشنا شود و بازی کردن با آن‌ها را بیاموزد. بازی کردن و آویزان شدن به چیزهایی مثل همین چوب یا میله سبب می‌شود طوطی محیطی را که در آن زندگی می‌کند بهتر بشناسد و با ابزارهایی تازه آشنا شود. به این ترتیب در مواجهه با چیزهای جدید از آن ‌ها نمی‌ترسد و راحت ‌تر با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کند. لمس کردن و بازی کردن طوطی با چوب یا میله کمک می ‌کند به تدریج روبه رو شدن با دست شما برای طوطی امری عادی تلقی شود و او زودتر به دست شما اعتماد کند.

چوب یا میله ‌ای که در قفس طوطی می‌گذارید باید از نظر قطر شبیه به انگشت انسان باشد. اما بهتر است رنگ آن را خیلی جذاب انتخاب کنید یا حتی به آن چیزهایی آویزان کنید که کشف کردنش را برای طوطی امر جذابی کند و میل داشته باشد روی آن بایستد و با آن بازی کند.

اطمینان کردن طوطی به دستان شما

2- ارتباط خود را با پرنده قوی کنید
پرنده شما جوان است و به تازگی با شما آشنا شده. پس نباید او را از آموزش بترسانید. ابتدا به قفس طوطی خود نزدیک شوید. کنار او بنشینید. با او حرف بزنید. برایش کتاب بخوانید. وقتی به نظر رسید که طوطی در کنار شما آرام است به این معنی است که او احساس امنیت را از شما دریافت می کند. همین که پرنده بفهمد شما برای تنبیه کردن به سمت او نمی روید گام مثبتی در جهت رام کردن طوطی خود برداشته اید.

3- به تدریج به طوطی خود غذا بدهید
حالا وقت آن است که به تدریج دست خود را به سمت طوطی ببرید ، توصیه ما به شما این است که ابتدا این کار یعنی غذای مورد علاقه اش را از لا به لای میله های قفس به او دهید و عکس العمل طوطی خود را بررسی کنید و به مروردست خود را یا بیرون قفس یا داخل به سمت طوطی خود نزدیک کنید و به او غذا دهید. این کار به طوطی شما می آموزد که دست شما برای دادن یک چیز خوب به او نزدیک شده است.

توجه داشته باشید که بسیاری از طوطی ها به شدت مستعد گاز گرفتن هستند.در چنین مواقعی از نشان دادن عکس العمل های خیلی آنی یا جیغ زدن اجتناب کنید. پرنده نباید از واکنش شما دچار هراس شود. با دست خود به طوطی غذای مورد علاقه اش را بدهید و هربار که آن را برداشت به او آفرین بگویید.

با دست به طوطی خود غذا دهید

4- هر بار که طوطی غذا را از روی دست شما برداشت، یک صدای آرام تولید کنید
وقتی طوطی شما یاد گرفت که از دستتان غذا بپذیرد نوبت آن است که او را شرطی کنید. به این صورت که وقتی غذا را از روی انگشت شما برداشت یک صدای بسیار ملایم موزیکال با دهان خود ایجاد کنید. همچنین می توانید یک بشکن بزنید.

5- هر وقت خواستید به طوطی غذا بدهید، صدای آرام آشنا را تولید کنید
حالا که طوطی شما با صدای بشکن یا آهنگ دهانتان آشنا شد، نوبت آن است که قبل از این که به او غذا بدهید صدای محبوبش را تولید کنید. به این ترتیب او متوجه می شود که لذت قریب الوقوعی در انتظار اوست. حالا باید ابتدا بشکن بزنید، سپس چوب یا میله بازی را مقابل او نگه دارید تا به تدریج پرنده را متوجه ارتباط بین صدای بشکن، نوبت دریافت جایزه و کاری که باید در ازای دریافت آن انجام بدهد بکنید.

6- هربار هدف را در نقطه دورتری قرار دهید
وقتی طوطی شما آموخت که باید برای به دست آوردن غذا روی چوب بایستد، نوبت آن است که هدف را کم کم از او دور کنید. یعنی بشکن بزنید اما چوب را در فاصله ای قرار دهید که طوطی مجبور باشد راه برود تا به آن برسد. حالا به تدریج و هر بار این هدف را کمی دورتر کنید. به این ترتیب طوطی را مجبور می کنید که برای رسیدن به جایزه محبوبش پرواز کند و روی میله بنشیند.

7- دست خود را جایگزین چوب یا میله کنید
اگر پرنده حاضر است برای رسیدن به جایزه خود پرواز کند، پس آماده است که روی هر چیز دیگری به جز میله بازی اش فرود آید. حالا باید دست خود را جایگزین چوب یا میله او بکنید.

8- به تدریج جایزه را حذف کنید و فقط بشکن بزنید
پس از این که مطمئن شدید پرنده انگشت شما را پذیرفته است می توانید جایزه را نیز حذف کنید. اگر این روند خوب پیش برود طوطی شما حاضر است حتی برای خاراندن پشت گردنش به شما مراجعه کند.

9- در قفس طوطی برای او جایزه بگذارید
بعد از هر بار که آموزش پرنده شما تمام شد و خواستید آن را به قفس باز گردانید، در قفس طوطی یک جایزه جدید برای او بگذارید تا آموزش برای او جذاب و هیجان انگیز شود.

سرپرست خلاق برای طوطی خود باشید

10 – یک مربی خلاق باشید
خلاق بودن در روند دستی کردن طوطی موضوع بسیار مهمی است. جایزه های مختلف را امتحان کنید تا بهترین را پیدا کنید. گاهی در حین آموزش متوجه می شوید که طوطی شما دوست دارد به جای انگشت، روی شانه شما بنشیند. به او قدرت انتخاب بدهید و از اعمال هر فشاری که پرنده را کلافه کند به شدت پرهیز کنید.

ولی بهتر است به این نکته توجه خاص داشته باشید که وقتی طوطی بر روی شانه شما نشست از نگاه مستقیم به او خودداری کنید ! زیرا هر گونه حرکت غیر قابل پیش بینی از طرف طوطی مانند گاز گرفتن یا نوک زده به صورت شما بخصوص چشمان شما می تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد! پس بسیار مراقب باشید

کلام پایانی

آنچه در این مطلب بیان شد طرز دستی کردن lovebird یا دستی کردن طوطی ملنگو یا به طور کلی انواع طوطی بود که با بکارگیری آنها می توانید انواع نژادهای طوطی را دستی کنید. امیدواریم با به کار بستن توصیه ‌های فوق و اندکی صبوری و مطالعه در خصوص طوطی‌ها بتوانید طوطی خود را زود و ساده دستی کنید.

در نهایت توصیه ما این است که آموزش را متوقف نکنید و بارها و بارها به طوطی خود فرصت بدهید که خطا کند تا بیاموزد. تجربیات خود را با ما و دیگر دوستان خود قسمت کامنت زیر همین مطلب در میان بگذارید

3.9/5 - (80 امتیاز)

86 دیدگاه

  1. Omid - 17 دسامبر 2021

    سلام ببخشید روی عروس هلندی جواب میده

    پاسخ
    • ADMIN - 17 دسامبر 2021

      سلام ، بله ، قوائد کلی گفته شده نه صرفا نژاد خاص

      پاسخ
  2. کمیل - 5 ژانویه 2022

    سلام،من یه ملنگو ماده دارم،همش هی لج میکنه جیغ میزنه میری سمتش یا میخوای نزدیکش شی جیغ میزنه و نُک ولی غذا از دست میگیره و داخل خونه هم آزادش میکنم فقط دستی نیست گفتم اگه میشه یه راهنمایی پیشنهاد کنید یه راهی که قطعی باشه و تضمینی که واقعا جواب بده بهم پیشنهاد کنید چون واقعا خسته شدم اینقدر این سایتو اون سایت گشتم واسه رام کردن طوطی اگه میشه یه راهی یه برنامه ایی بهم پیشنهاد کنید،ممنون.

    پاسخ
    • ADMIN - 6 ژانویه 2022

      کمیل عزیز پاسخ شما در کامنت قبلی داده شد ، یک نکته رو هم خدمتتون بگم سن طوطی شما و اینکه ایا از جوجگی پیش شما بوده یا نه! صاحب قبلی چه رفتاری باهاش داشته و عوامل اینچنینی خیلی دخیل هستند ، در کل پیشنهاد میکنم مقاله ای که گفته شد رو مطالعه کنید و صبور باشید

      پاسخ
  3. مرادی - 9 ژانویه 2022

    من عاااشق طوطی برزیلی ام
    آیا امیدی به حرف زدنشون هست؟

    پاسخ
    • ADMIN - 9 ژانویه 2022

      بله ولی نه در حد یک طوطی سخنگو خیلی کم شاید در حدی که بیشتر صدایی رو تقلید کنه و کلمات خیلی ریر زو سعی کنه اداشو در بیاره

      پاسخ
  4. امیر - 28 فوریه 2022

    سلام طوطی ملنگو دارم حرف میزن داخل قفسه دست است پیشم بود حرف یاد گرفت گاز هم نمیگیره پیشم حرف نمیزن چه کارش کنم پیش حرف بزن

    پاسخ
    • ADMIN - 1 مارس 2022

      سلام ، مقاله آموزش سخنگویی رو در قسمت وبلاگ سایت مطالعه بفرمائید

      پاسخ
  5. ارسلان - 26 می 2022

    سلام وقت به خیر من یه طوطی ملنگو خریدم دیروز و وقتی میرم پیشش خیلی می لرزه می خواستم ببینم این لرزیدن عادی هست یا نه و وقتی که میرم پیشش هی از من دور میشه و فکر می کنم صاحب قبلیش رفتار خوبی باهاش نداشته چه کار کنم؟

    پاسخ
    • ADMIN - 27 می 2022

      سلام ، طبیعتا طوطی شما وارد محیط جدید شده و باید بهش فرصت بدید به محیط جدید سرپرست جدیدش عادت کنه ، البته این یکی از عوامل میتونه باشه ، رفتار سرپرست قبلی ، سن طوطی ، محیط منزل شما و …میتوانند دخیل باشند ، بهتره تا زمانی که به محیط عادت نکرده از ایجاد هر گونه استرس براش خودداری کنید و با مهربانی هر چه تمام باهاش رفتار بشه که البته این مهربانی باید تا اخرین لحظه که شما به عنوان سرپرست این طوطی هستید پابرجا باشد

      پاسخ
  6. مهدی - 29 می 2022

    سلام. من یک جفت کوتوله برزیلی دارم که متاسفانه از ۵ تخم یکی باز شد و الان دو ماهه اس ولی یکی از پاهاش برگشته به عقب از ناحیه ران متصل به بدن. بردم دامپزشکی آتل بست و گفت اگه در رفتگی باشه کاریش نمیشه کرد ولی اگه چرخیده باشه با این آتل درست میشه. ولی احساس میکنم آتل خوب بسته نشده امکانش هست مطلبی در مورد این مشکل بزارید یا راهنمایی کنید ممنون میشم

    پاسخ
    • ADMIN - 29 می 2022

      سلام ف با احترام به تمامی دامپزشکان و دامپزشکی های عزیز ، اگر بردید پیش متخصص پرندگان باز هم نظرم بر اینه پیش یک متخصص پرندگان دیگر هم ببرید ، اگرم شخص ویزیت کننده دامپزشک معمولی که در هر دامپزشکی هست بودن که خب باز پیشنهادم اینه ببرید پیش دکتر متخصص پرندگان، آقای دکتر جهانی شنیدم در خصوص جراحی و شکسته بندی و مسائل اینچنینی دکتر خیلی خوبی هستند و اگر اشتباه نکنم کلینیک درین هستن باز مطمعن نیستم سرچ کنید

      پاسخ
  7. MAHAN - 1 ژوئن 2022

    سلام من شاه طوطی دارم و از دست میترسه دست ترفش میبریم یا نوک میگره یا فرار میکنه بهش میگم چیکو بوس بده بوس میده ولی از دست میترسه نمیدونم بدش میاد از دست یا میترسه 9 ماهشم هست حرفم میزنه خیلی حرف میزنه

    پاسخ
    • ADMIN - 1 ژوئن 2022

      سلام ، باید به مرور با تکنیک هایی که گفته شد حس اطمینان به دستتون رو درش تقویت کنید و فشار نیارید بهش ، بله شاه طوطی ها استعداد خوبی تو حرف زدن دارن و تقلید صدا

      پاسخ
  8. امیرعلی - 24 ژوئن 2022

    سلام ، من الان 7 ماه هس یه طولی ملنگو خریدم که الان 14 ماهش هست هر چقدر تمرین حرف زدن باهاش میکنم ولی حرف نمیزنه از فیلمهای آموزشی زیادی استفاده کردم ولی اثری نداشت. میشه راهنمایی کنید چکارکنم؟

    پاسخ
    • ADMIN - 25 ژوئن 2022

      سلام ، اموزش حرف زدن به طوطی در قسمت وبلاگ سایت رو مطالعه کتید ، همچنین طوطیتون رو پیش یک دامپزشک متخصص پرندگان ببرید تا از نظر فیزیکی هم معاینه شود ، موفق باشید

      پاسخ
  9. ستاره - 30 ژوئن 2022

    سلام من ۱ ماه پیش یک طوطی ملنگو ۵ ماهه خریدم و اصلا توی این ۱ ماه از قفس بیرون نیوردمش…آیا امیدی به اهلی شدنش هست؟

    پاسخ
    • ADMIN - 3 جولای 2022

      سلام ، بهتر بود در این یکماه سعی در ایجاد دوستی و صمیمیت با طوطی تازه وارد خود میکردید بخصوص برای طوطی 5 ماهه که باید در همین زمانها مرحله به مرحله با صبر و حوصله به انسانهای اطرافشون خو بگیرند ، بهتره با توجه به نکاتی که در همین مقاله گفته شد اقدام نمائید

      پاسخ
  10. پارسا - 12 جولای 2022

    سلام من یه طوطی ملنگو دارم دیروز خریدم تمام مقاله هم خوندم طوطی من مدام توی خونه ازاده اما گاز میگیره و جیغ میزنه وقتی هم که تویه قفسه من که میرم پیشش میلرزه ایا طبیعیه؟
    سنش هم ۷ ماهه
    جنسیتش هم مادس
    اگه میشه یه راه حلی یه خوراکی چیزی بهم پیشنهاد کنید تا بهش بدم ودیگه گاز نگیره.
    ممنون از لطفتون.
    باتشکر

    پاسخ
    • ADMIN - 13 جولای 2022

      سلام ، طوطی ملنگو 7 ماهه کمی برای دستی و رام شدن سنش زیاده ، از جمله اینکه باید ببینید اصلا این طوطی بصورت سرلاکی بزرگ شده یا خیر؟ رفتار سرپرست قبلی باهاش چجوری بوده ؟ تمامی سوالات اینچنینی جوابش بسیار مهمه ، یک نکته رو هم خودتون فراموش نکنید مدام آزاد بودن طوطی در منزل کار درستی نیست

      پاسخ
  11. Morteza - 18 جولای 2022

    سلام من یدونه ملنگو ۳ ماهه خریدم ولی باهاش تمرین نکردن الان هی میرم سمتش فرار میکنه اصلا نمیاد سمتم داخل قفس هم دستمو میبرم سمتش هی میپره اینور اونور اصلا نمیشینه

    پاسخ
    • ADMIN - 18 جولای 2022

      سلام ، با صبر و حوصله و البته محبت تکنیک هایی که گفته شده رو اجرا کنید انشالله جواب خواهید گرفت

      پاسخ
  12. نازنین - 31 جولای 2022

    سلام من یه جفت طوطی ملنگو دارم،سنش و دقیق نمیدونم ولی طوق آبی مشکی و صورتی گردن طوطی نر کامل شده،آیا امیدی به اهلی شدنشون هست؟ الان یک ماهه پیش من هستن تا میرم نزدیک قفس جیغ میزنن و میرن یه گوشه ی قفس

    پاسخ
    • ADMIN - 1 آگوست 2022

      سلام ، سن و اینکه جفت هستند هر دو در میزان دستی شدنشون تاثیر داره

      پاسخ
  13. فاطمه - 18 آگوست 2022

    سلام من حدود یک. ماهه طوطی برزیلی خریدم اوایل خیلی وحشی بود(3ماهشه) آروم آروم به خودم عادتش دادم الان از دستم غذا میگیره و رو انگشتم میشینه ولی این مدت فقط داخل قفس بوده امروز موقع بازی خودش از قفس خارج شد ولی نیومد سمت من و دائم از دست من فرار می‌کرد و به قسمت های بالای خونه میرفت آخر مجبور شدم ظرف غذاشو بگیرم سمتش و کمی با زور برگردونمش داخل قفس… چیکار کنم وقتی بیرون قفس هست صداش میکنم بیاد سمتم؟ درضمن خیلی گاز میگیره حتی وقتی رو دستم نشسته داره غذا میخوره هم گاز میگیره

    پاسخ
    • ADMIN - 19 آگوست 2022

      سلام ، باید دید این طوطی ایا سرلاکی بزرگ شده؟ صرف بر سرلاکی بودن دلیل نمیشه که فکر کنید حتما رامه چون گاهی پرورش دهنده یا سرپرست قبلی فقط موقع سرلاک دادن پیش طوطی ها میرن و خیلی کم ادم میبینن، از طرفی باید بهش زمان بدید سعی کنید با محبت بیشتر اعتمادشو به خودتون جلب کنید ، میتوانید با دامپزشک متخصص پرندگان هم مشورت کنید و اگر صلاح دونستید پرهاشو البته به روش صیحیح کوتاه کنید تا مبادا با رفتن به قسمتهای مختلف خدایی نکرده حادثه ای ایجاد بشه

      پاسخ
  14. فاطمه - 19 آگوست 2022

    ممنون از پاسخگوییتون. اصلا سرلاک نخورده از اول تا وقتی بدن به من کنار مامان باباش بوده… وقتی اومد کاملا دون خور بود الانم از دستم دون و پلت میگیره میخوره. رو انگشتم میشینه و وقتایی ک حوصله داشته باشه اجازه میده نازش کنم. فقط وقتی بیرون میاد دیگه سمتم نمیاد

    پاسخ
    • ADMIN - 19 آگوست 2022

      سلامت باشید ، همانطور که عرض کردم احتمال اینکه آدم کم دیده، زیاده که به گفته خودتون اصلا سرلاکی بزرگ نشده و این رفتارش دقیقا به خاطر همینه که به نوعی رام نیست ولی بهرحال سنش هنوز کمه و میتوانید با محبت بیشتر بهش اعتمادش رو جلب کنید و از این تایم طلایی که هنوز از دست نرفته نهایت استفاده رو ببرید تا در آینده طوطی رام تری داشته باشید گرچه اینم فراموش نکنید گاز گرفتن بخشی از غریزه طوطی هاست و حتی رام ترین طوطی هم باز این غریزه رو فراموش نمی کنه

      پاسخ
  15. فاطمه - 21 آگوست 2022

    ممنونم

    پاسخ
    • ADMIN - 22 آگوست 2022

      موفق باشید

      پاسخ
  16. Mahdi - 21 سپتامبر 2022

    سلام من پنج تا طوطی کوتوله برزیلی دارم که از اول با خونوادش بزرگ شده چیکار کنم میتونم دستی کنم ؟اگ از هم جدا کنم مشکلی پیش میاد؟

    پاسخ
    • ADMIN - 22 سپتامبر 2022

      سلام ، بستگی به سن طوطی هاتون دارد

      پاسخ
  17. Sam - 5 اکتبر 2022

    سلام من حدود ۱ هفته پیش ی طوطی ملنگو ۶ ماهه خریدم ولی نیمه رام هست و وقتی نزدیک ش میشم آویزون میله های قفس میشه و میترسه خیلی هم سرحال و بانمک هست تو قفس با اسباب بازی هاش بازی میکنه آیا بنظرتون میشه دستی ش کرد..؟

    پاسخ
    • ADMIN - 5 اکتبر 2022

      سلام ، باید دید دوران جوجگی ایا پدر مادرش بزرگش کردن یا سرلاکی و دستی بزرگ شده ، بهرحال تکنیک هایی که گفته شده رو انجام بدید با صبر و حوصله انشاالله جواب بگیرید.

      پاسخ
  18. Mahdi - 10 اکتبر 2022

    سلام خسته نباشید من یه ملنگو 6ماهشه خریدم دو شب پیش ولی وقتی میرم نزدیک که باهاش حرف بزنم که احساس امنیت کنه همش به قفس بالا می‌ره و دنبال راه فراره چجوری آرومش کنم بیشتر یه جا میشینه

    پاسخ
    • ADMIN - 10 اکتبر 2022

      سلام ، باید حس اطمینان رو بهش بدید یکی از فاکتورهای مهم در آموزش دستی و رام کردن طوطی اینه ، همچنین صبور باشید ، بهش محبت کنید و زمان لازمه در کنار همه اینکارها تا بهتون عادت کنه ، گرچه نوع بزرگ شدن طوطیتون اینکه سرلاکی بوده یا توسط پدر و مادر بزرگ شده هم خیلی مهمه

      پاسخ
  19. مهدی - 14 اکتبر 2022

    سلام من یه ملنگو ۳ماهه خریدم میخواستم بدونم سنش برا رام شدن خوبه؟

    پاسخ
    • ADMIN - 14 اکتبر 2022

      سلام ، بله ، البته نوع بزرگ شدنش و اینکه ایا توسط انسان تغذیه سرلاکی شده یا توسط پدر و مادرش تغذیه و بزرگ شده هم کمی در سختی و آسانتر بودن کارتون میتونه تاثیر گذار باشد

      پاسخ
  20. محدثه - 24 اکتبر 2022

    سلام.خسته نباشید‌‌..
    من یه طوطی ملنگو نر خریدم ۶ ماهشه با صاحب قبلیش بسیار عادتی بود طوری که قشنگ مچلوندش الان میترسه از ما بهترین روش چیه؟

    پاسخ
    • ADMIN - 25 اکتبر 2022

      سلام ، طبیعتا شما یک فرد جدید هستید براش و باید با روشهایی که گفته شد که اصل همه انها مهربانی و جلب اطمینان طوطی تازه وارذ به منزلتون هست عمل کنید و صبور باشید.

      پاسخ
  21. Radin - 2 نوامبر 2022

    سلام من یه ملنگو دارم وقتی بیرون در میارمش کاملا اهلی هست میاد میشینه رو من بوس میده اما رو دستم نمیاد چیکارش میتونم بکنم رو دستم هم بیاد

    پاسخ
    • ADMIN - 2 نوامبر 2022

      سلام ، احتمالا به دستتون اطمینان کافی نداره ، سعی کنید فرضا برای دادن تشویقی که خیلی دوست داره ترغیبش کنید برای اینکه تشویقی رو بگیره بیاد رو دستتون بعد بهش بدید و تکنیک های اینچنینی تا بعد از مدتی اگر ترسی از دست شما داره یا اطمینان نداره برطرف بشه ، در آموزش دستی کردن طوطی صبر و محبت طی مسیر درست رمز موفقیته

      پاسخ
  22. جمال - 27 نوامبر 2022

    سلام خسته نباشید ادمین عزیز امشب یه ملنگو خریدم سنش یکسال از دست تو مغازه تخمه خام میخوره مرتب الان اوردم خونه فرار میکنه نزدیک نمیشه این یه مورد مورد دوم اینکه امکانش هست حرف بزنه یا خیر ؟

    پاسخ
    • ADMIN - 27 نوامبر 2022

      سلام ، ممنون
      بهرحال از یک فضا به یک فضای جدید اومده و کاملا منظقیه که استرس داشته باشه، صبر کنید اروم اروم با محیط جدید آشنا بشه و مواردی که در مقاله آموزش دستی کردن طوطی گفته شده رو رعایت کنید ، انشاالله باهاتون اوکی خواهد شد، در خصوص سوال دوم خیلی مهمه که تا به حال باهاش تمرین کرده باشن و چیزی یاد گرفته باشه بهتره از خود فروشنده بپرسید در خصوص پرنده فوق

      پاسخ
  23. حسین - 14 دسامبر 2022

    سلام وقت شما بخیر
    من یک طوطی از دوستم گرفتم گفت ۹ماهش هست وقتی اوردم پیشم خیلی وحشی بود متأسفانه من هم با رفتار های غلط روانیش کردم به شدت پرخاشگره حدود ۲۰روز هست پیش منه خواستم خواهش کنم کمکم کنید الان فهمیدم چه بلایی سر این بخت برگشته اوردم

    پاسخ
    • ADMIN - 15 دسامبر 2022

      سلام وقت شماهم بخیر ، ممکنه این طوطی اصلا رام نباشه ! از سرپرست قبلیش جویا بشید. اگر واقعا رام نیست اذیتش نکنید و یا براش جفت بگیرید بزارید کنار جفتش زندگی کنه اذیت نشه یا بدید به کسی که میدونید ازش خوب مراقبت میکنه و جفتش رو داره ، دستی کردن طوطی معمولا در سن پائین یعنی از چند ماهگی شروع میشه

      پاسخ
  24. مراد یاحقی - 3 فوریه 2023

    سلام من یک گرینچیک دارم که ی هفته ایی میشه اوردمش اولش خیلی خوب بود همش رو دستمون بود ولی دو سه روز میشه پیشمون نمیاد و فقط میره رو میله پرده و رو لوستر اونجا میمونه وقتی دستتو بهش نزدیک می‌کنی گاز میگیره و وقتی تو دستت میگیری همینطوری گاز میگیره
    من باید چیکار کنم لطفا راهنمایی کنید

    پاسخ
    • ADMIN - 3 فوریه 2023

      سلام ، عوامل متعدد میتونه باعث بشه بررسی کنید اتفاق خاصی افتاده یا خیر، بهتره اعتماد سازی کنید براش که دست شما براش خطری نداره! گذشته این پرنده و اینکه در چه محیطی بزرگ شده هم میتونه دخیل باشه، برای رام کردن طوطی باید صبور باشید

      پاسخ
  25. عرفان - 4 فوریه 2023

    سلام ی ملنگو تازه خریدم هروقت میرم پیشش یا دست میزنم بهش یا فرار می‌کنه یا گاز میگیره

    پاسخ
    • ADMIN - 4 فوریه 2023

      سلام ، طبیعی هست چون سن پرنده و اینکه رام بوده یا نه ! اصلا سرلاکی بزرگ شده یا نه بسیار مهمه

      پاسخ
  26. ابوالفضل - 4 فوریه 2023

    سلام من یه طوطی ملنگو دارم سنش کمه هنوز نر نشده ولی طوقش داره در میاد این طوطی روی دست میاد میزاره نوازشش کنی بوس هم می‌کنه اما توی قفس که بودنی میخوای بیاری خیلی سخت میاد بیرون غار می‌کشه یا گاز میگیره ولی اونقدر توان نداره که زخم کنه فقط میخواد نیاد رو دست من چیکار کنم که رام رام بشه و حتی توی قفس هم روی دستم بیا لطفاً راهنمایی کنید .

    پاسخ
    • ADMIN - 4 فوریه 2023

      سلام ، گذشته ی این جوجه و اینکه ایا توسط سرلاک و بدست انسان تغذیه و بزرگ شده مهمه ، مواردی که در مقاله آموزش رام و دستی کردن طوطی ذکر شده را انجام بدید. صبر و حوصله و البته مهربانی نسبت به پرنده فراموش نشود. این رو لازمه یادآور بشیم معمولا طوطی ها به قفس و داخل آن تعصب دارن و به نوعی قلمرو خودشون میدونن و شاید یک طوطی رام بیرون از قفس رفتاری متفاوت داشته باشه تا داخل قفس نسبت به سرپرستش

      پاسخ
  27. احد - 12 فوریه 2023

    من یه جوجه گرینچیک گرفتم یک ماه ۵روزشه میشه بهم بگین چطوری باید باهاش دوست و دستیش کنم

    پاسخ
    • ADMIN - 13 فوریه 2023

      سلام ، با محبت و صبر ، مواردی که در مقاله آموزش دستی کردن طوطی نیز ذکر شده را رعایت کنید

      پاسخ
  28. مهیار - 10 مارس 2023

    سلام خسته نباشید من گرینچیکم ۱ ماهشه و سرلاکی بزرگ شده و تا حدی هم دستیه فقط اینکه علاقه زیادی به جویدن و گاز گرفتن داره این رفتار عادیه یا از استرسه؟

    پاسخ
    • ADMIN - 11 مارس 2023

      سلام ، ممنون ، باید ببینید چقدر دستی است چون خودتان گفتید تا حدی ! از طرفی جویدن و گاز گرفتن جز خلق و خوی طوطی ها است! ولی شاید کمی برای این سن این مساله نیاز به این دارد تا از نظر استرس و دلایل این کار طوطیتون بیشتر تمرکز کنید ببینید چه مواقعی اینکارو انجام میدهد

      پاسخ
  29. سحر - 19 مارس 2023

    سلام ببخشید من یک گرینچیک دوماهه دارم از پریروز که بردمش حموم باهام لج کرده همش ازم فرار میکنه به حرفم گوش نمیده…
    چیکار باید کنم تا آشتی کنه؟؟

    پاسخ
    • ADMIN - 19 مارس 2023

      سلام ، شاید اصول حمام کردن طوطی را رعایت نکردید ، ممکنه ازتون ترسیده باشه ، بهتره با محبت کردن اروم اروم آن حس اطمینان و اعتمادی که بهتون داشته رو مجدد بدست بیاره در ضمن طوطی 2 ماه رو نبرید حمام اجازه بدید خودش با یک ظرف کم عمق که توش خفه نشه و اب ولرم باشه خودش حمام کنه ، به توصیه اخرمون توجه کنید

      پاسخ
  30. سحر - 22 مارس 2023

    خیلی ممنونم از راهنمایی تون❤️❤️

    پاسخ
    • ADMIN - 23 مارس 2023

      خواهش میکنم ، موفق باشید

      پاسخ
  31. Amir - 26 مارس 2023

    سلام ملنگو نر دارم یک سال ۲ ماه بود خریدمش خیلی میترسه از قفس بیرون میاد خودش میزنه به اینو انور خیلی خیلی میترسه نمیدونم چه کاری باید بکنم صداشم زیاد در نمیاره همش ساکته شاید تو هفته یه بار صداش در بیاد ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ
    • ADMIN - 28 مارس 2023

      سلام ، دقیقا متوجه نشدم چند سالشه؟ چند وقته به سرپرستی قبولش کردید؟ در مجموع شرایط استرس در محیط رو باید مهار کنید و کمش کنید و سعی کنید حس اطمینان به شما پیدا کنه با تکنیک هایی که در مقاله آموزش دستی کردن طوطی توضیح داده شده

      پاسخ
  32. فاطمه - 2 آوریل 2023

    سلام خسته نباشید من ی شاه طوطی دارم. یکسالشه با من حرف میزد وبازی میکرد ..ی روز اومدم روی سرامیک گذاشتمش که ترسش بریزه از اون روز از من میترسه و تا میرم سمتش فرار میکنه … و مدام تو دلش انگار میلرزه باید چیکار کنم … اگرم چیزی خوردنی میخواد از دور میگیره فرار میکنه میره. … باید چیکار کنم

    پاسخ
    • ADMIN - 3 آوریل 2023

      سلام ، همانطور که خودتون متوجه شدید به تعبیری دیگر حس اطمینانش نسبت به شما کم شده ، اول از هر چیزی لطفا دیگه این کارو نکنید که اگر از چیزی میترسه پس برای اینکه ترسش بریزه تو همان موقعیت پس قرارش بدیم! نکته بعد اینکه سعی کنید خیلی ملایم نه یکدفعه اروم اروم با روش هایی که گفته شد به نوعی حس اطمینان رو در اون پرنده مجدد بوجود بیارید و یا به نوعی بهترش کنید ، دادن غذاهایی که خیلی دوست داره ملایم با دست سمتش ببرید ولی اجبار نکنید به مرور دست رو نزدیک تر ببرید، البته ممکنه بزنه که امادگیشو داشته باشید البته ، خلاصه با این روش ها اون حس اطمینان رو مجدد برگردونید

      پاسخ
  33. مهدی - 8 می 2023

    سلام یدونه ملنگو سرلاکی دو ماهه دارم میخوام ببینم همینکه تو دستم بهش سرلاک میدم و باهاش بازی میکنم این تربیت و دستی میشه(دراینده) یا کارهای دیگه ام باید انجام بدم؟ممنون میشم اگه کمکم کنید.

    پاسخ
    • ADMIN - 13 می 2023

      سلام، مجموعه ای از برخوردهای شما تعیین کننده هست ، صرفا فقط سرلاک دادن ملاک نیست گرچه مهمه …مثلا در طول روز شما رو ببینه باهاش بازی کنید سرگرمش کنید و از همه مهمتر محبت ببینه ازتون ، یوقت گازتون گرفت برخورد صحیح داشته باشید و ….. اینهمه همه در دستی کردن یک طوطی مهمه

      پاسخ
  34. سیدمرتضی شجاعی - 23 می 2023

    سلام وعرض ادب وخسته نباشیدمن یه شاه طوطی سرلاکی گرفتم میخواستم بدونم از کی باید صحبت‌ کردن رو باهاش شروع کنم تا یاد بگیره ؟

    پاسخ
    • ADMIN - 28 می 2023

      سلام ، بهتره از همون جوجگی ولی خیلی ملایم به اندازه ای که باعث اذیتش نشه باهاش تمرین کنید ولی از 3 ماهگی جدی تر موضوع رو پیش ببرید طبق اصول

      پاسخ
  35. اصغر نادری - 5 ژوئن 2023

    سلام،من میخوام تا هفته آینده یه طوطی برزیلی بگیرم میخواستم بدونم چه سنی بگیرم که هم سریع به من و محیط عادت کنه و هم زود دستی بشه فضایی هم که میخوام بیارمش اتاق آروم و گرم هست و فقط یدونه آکواریوم کوچک دارم و از دو سه نفر مشورت گرفتم گفتن ۱الی۲ماه خیلی خوبه

    پاسخ
    • ADMIN - 9 ژوئن 2023

      سلام ، اگر تجربه بزرگ کردن طوطی سرلاکی ندارید حتما دم دونخور باشه و اینکه مطمعن بشید تا به اون سن به اندازه کافی آدم دیده ، زیرا صرفا سرلاکی بزرگ شدن ملاک نیست و ممکنه یک فرد فقط موقع سرلاک دادن پیش طوطی ها رفته باشه ، در نت سرچ کنید سن دونخور شدن طوطی برزیلی همان حدود براتون مناسبه

      پاسخ
  36. علی - 14 ژوئن 2023

    سلام ببخشید من دوتا جوجه برزیلی سرلاکی بزرگ کردم الان پرواز یاد گرفتن ولی خیلی کم سمت من میان بیشتر پرواز میکنن و تو خونه میچرخن آیا اعتمادشون بهم کم شده ؟

    پاسخ
    • ADMIN - 15 ژوئن 2023

      سلام ، بهرحال اونها جفت هستند و سرگرم همدیگر و این طبیعی هست که به شما کمتر اهمیت بدهند ، در ضمن مواطب پرواز طوطی به قسمتهای خطرناک منزل باشید

      پاسخ
  37. علی - 15 ژوئن 2023

    که اینطور خیلی سپاسگزارم ولی در گذر زمان اعتمادشون دوباره بهم برمیگرده درسته ؟ الان فقط به خاطر کنجکاوی ازم دوری می‌کنند ؟یا دیگه کلا قرار نیست سمتم بیان ؟

    پاسخ
    • ADMIN - 17 ژوئن 2023

      هر چیزی ممکنه ولی بهرحال توقع یک طوطی تک رو نداشته باشید که بیشتر حواسش به سرپرستش باشه ، طوطی های شما باهم هم بازی هستند که از خیلی جهات هم برای سلامتشون بهتره زیرا یک سرپرست هرچقدر هم عالی و خوب باشه باز نمیتونه جای یک هم نوع را براشون بگیره پس به جنبه های مثبتش هم فکر کنید.سعی کنید کمی بهشون نزدیک بشید با تشویقی های مجاز و ….. بیان سمتتون حتی شده برای این مساله ولی در مصرف تشویقی زیاده روی نیز نکنید

      پاسخ
  38. mahdis - 24 ژوئن 2023

    گیرینجیک خریدم ۲.۵ ماهشه خیلی میخابه گذاشتم روحصاب این ک بچس مثل بچه ادمک زیاد میخابه اولش ولی خوب اگ ی دقیقه با توپش بازی میکنه دو دقیقه جاش میخابه زود خسته میشه میره زیر کمدم میخابه عادیه؟
    و این ک ازم نمی ترسه میزاره برم پیشش ولی نمی یاد رو دستم فرار میکنه چی کار کنم تو دستمم بیاد غذا نمی خوره از توی دست

    پاسخ
    • ADMIN - 26 ژوئن 2023

      سلام ، طوطی 2 و نیم ماه باید ببینید جوجگیشو تا به این سن به چه صورت گذرونده؟ اتیا سرلاکی بزرگ شده و این سرلاکی بزرگ شدن یعنی ادم زیاد دیده؟ ایا توسط پدر و مادر بزرگ شده؟ نکته خواب که گفتید هم میتونه بخاطر سنش باشه ولی اینکه ظاهرا با توصیفات شما زیاد می خوابه میتونید از نظر سلامتی چکاپ کنید مشکل خاصی نداشته باشه اگر واقعا خوابیدنش غیر طبیعیه

      پاسخ
  39. امیرحسین - 25 ژوئن 2023

    سلام میبخشید بنده یک ملنگو نر ۴. ۵ ماهه خریدم دیشب از دست غذا میخوره و بگی بوس بده اگر تو قفس باشه بوس میده ولی وقتی دست میره سمتش گاز میگیره بد هم گاز میگیره و اینکه وقتی تو بغلمه به طوری که به سینه ام چسبوندمش کمی آروم میشه و خیلی کم گاز میگیره اینو چجوری دستی کنم میخوام با خودم و خانوادم اوخت شه به طوری که صداش میکنم بیاد…

    پاسخ
    • ADMIN - 26 ژوئن 2023

      سلام ، داخل قفس گاز گرفتن کمی طبیعی است زیرا قفس رو خانه و قلمرو خودش میدونه و این مساله مشکل خاصی نیست ، میتوانید با تکنیک هایی که در مقاله گفته شده به مرور با محبت و استفاده از تشویقی که زیاد دوست داره ( در مصرف تشویقی زیاده روی نکنید ) مرحله به مرحله طوطی خودتون رو دستی تر و رام تر کنید

      پاسخ
  40. امیرحسین - 26 ژوئن 2023

    من مشکلی ندارم با رام کردنش گاز هاشو چیکار کنم همه دستام درد میکنه و میسوزه و زخمه

    پاسخ
    • ADMIN - 27 ژوئن 2023

      گاز گرفتن نوعی حرکت دفاعی برای طوطی ها محسوب میشه و در ذاتشون هست ، شما فقط میتونید تعداد و شدتش رو کمتر کنید از طریق راه هایی که برای دستی کردن طوطی گفته شده

      پاسخ
  41. مهفام - 9 جولای 2023

    سالم خسته نباشید من یک جفت طوطی برزیلی آوردم که حدودا سه هفتس پیشم هستن نر از دستم غذا میگیره اما وقتی دستم رو داخل قفس میبرم خیلی میترسن و تا جایی که میشه میرن عقب سنشون حدود ۵ تا ۷ ماهه دو بار هم اوردیمشون بیرون اما هنوز خیلی میترسن من باید برای آموزش جدا شون کنم ؟

    پاسخ
    • ADMIN - 11 جولای 2023

      سلام ، باید ببینید اینها جوجگی توسط انسان بزرگ شدن یا توسط والدینشون ، دستی کردن طوطی که میترسه نیاز به صبر و حوصله و محبت دارد ، روشهای قید شده در مقاله رو پیش ببرید انشاالله نتیجه میگیرید

      پاسخ
  42. متین - 8 آگوست 2023

    سلام من طوطی راهب خریدم یه ۴ روزه دستی هم هست ولی از دست می‌ترسه میاد رو دست ولی اونطوری نه چیکار کنم کانلا اعتماد داشته باسه بهم

    پاسخ
    • ADMIN - 9 آگوست 2023

      سلام ، طبیعی است چون محیط براش تازگی داره و باید اروم اروم با روشهایی که گفتیم کاری کنید به شما و دستتون اطمینان کنه

      پاسخ
  43. امیر - 31 مارس 2024

    سلام
    ضمن عرض تشکر بابت اطلاعات زیادی که در اختیار ما قرار دادید🌹
    بنده چند روز پیش یک طوطی گرینچیک ۳ ماهه خریدم، از دست خیلی نمیترسه چون قبلاً سرلاکی بوده
    ولی بازم نمیتونه اعتماد کنه و هیچ صدایی از خودش در نمیاره
    میخواستم بدونم مشکل از بنده هست یا باید خودش عادت کنه

    پاسخ
    • ADMIN - 18 آوریل 2024

      سلام ، خواهش میکنم
      زمان بدید بهش تا با محیط بیشتر آشنا بشه و از طریق اعتماد سازی و روشهای ان که در مقاله توضیح دادیم کار رو پیش ببرید

      پاسخ

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.