پلت طوطی

پلت طوطی چیست؟ همه چیز درباره پلت پرندگان

توسط ADMIN
/
13 می 2021

شاید بارها این عبارت را شنیده باشید! ولی ممکن است اطلاعات کافی در خصوص این محصول که برای طوطی‌های خانگی مورد نیاز است نداشته باشید. در این مقاله توضیح می‌دهیم که پلت چیست؟ نحوه‌ی نگهداری از آن چگونه است و چرا باید برای طوطی خود تهیه کنید؟ همچنین در ادامه مطلب نکاتی که برای خرید پلت طوطی باید بدانید را به شما توضیح می‌دهیم.

پلت طوطی چیست؟

پلت یا ” pellet”  که با نام پلت طوطی شناخته می‌شود؛ دانه‌های تولید شده از فرآیند کنسانتره شدن ترکیبات بسیار مغذی و مفید است. از مواد تشکیل دهنده آن می‌توان به ویتامین‌ها، پروتئین، اسید‌های آمینه ضروری، مواد معدنی، بعضی میوه‌ها و… اشاره نمود.

با توجه به اهمیت بالای این مواد مغذی برای طوطی، اکثر دامپزشکان متخصص پرنده مصرف آن را برای طوطی‌های خانگی توصیه کرده و لازم و ضروری می‌دانند. به صورتی که حدودا ۷۰% رژیم غذایی روزانه را پلت (حتما نوع آن پلت روزانه باشد که در ادامه ی این مقاله به معرفی انواع آن‌ها خواهیم پرداخت) و مابقی را انواع میوه ها، دانه‌ها و سبزیجات مجاز در نظر گرفته شود.

ax maghale pellet

سوال بسیار مهم: چرا باید برای طوطی پلت بخریم؟

طوطی های در اسارت مانند زندگی آزادانه در طبیعت امکان جستجو و یافتن مواد غذایی مورد نیاز خود را ندارند. لذا ممکن است یک رژِیم غذایی نامناسب که در آن ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و اسیدهای آمینه و مواد ضروری به میزان مورد نیاز و کافی یافت نشود به مرور صدمات جبران ناپذیری به آن‌ها بزند. لذا پلت طوطی می‌تواند تا حد زیادی این کمبود‌ها را جبران کند.

 

از آنجایی که طوطی امکان انتخاب فقط یک جز تشکیل دهنده ی آن را ندارد؛ در هر مصرف تمامی مواد تشکیل دهنده که در طی فرآیند ساخت مورد توجه متخصصین و کارشناسان قرار گرفته را دریافت خواهد کرد.

نکات مهم قبل از خرید پلت طوطی و نحوه نگهداری

1: حتما از جای معتبر خریداری کنید

نحوه ی نگهداری و انبار کردن رابطه ی مستقیم با فاسد شدن این محصول دارد. پلت طوطی اگر در شرایط مناسب نگهداری نشود ممکن است برای طوطی ضرر داشته باشد. برای اینکه پرنده شما آسیب نبیند، بهتر است از یک فروشگاه معتبر پلت طوطی را تهیه کنید.

2: با دامپزشک خود مشورت کنید

پلت طوطی انواع مختلفی دارد. پلت با مصرف روزانه، جفت مولد یا همان پرورش و تکثیر، پلت با پروتئین و یا انرژی بالا و… نمونه‌هایی از انواع آنها هستند. همچنین برای طوطی‌هایی با اندازه کوچک، متوسط و بزرگ تولید می‌شوند که بهتر است قبل از خرید حتما از دامپزشک طوطی خود در خصوص انتخاب صحیح مشورت بگیرید.

3: هنگام خرید از تاریخ انقضا محصول مطمئن شوید

چنانچه میزان مصرف روزانه طوطی شما از این محصول مشخص بوده و تاریخ انقضای آن نیز نزدیک است؛ بهتر است پلت دیگری که تاریخ انقضای طولانی‌تری دارد را انتخاب نمائید. برای مصرف در مدت زمان کمتر برنامه ریزی دقیقی داشته باشید. البته باز هم باید نظر دامپزشک متخصص پرنده خود را ملاک قرار دهید. به طور کلی پیشنهاد می‌کنیم که به هیچ عنوان از پلت طوطی تاریخ مصرف گذشته استفاده نکنید.

harrisons high potency coarse hpc cup

نکات مهم در خصوص نحوه ی نگهداری و مصرف

برای استفاده از پلت طوطی بهتر است موارد زیر را حتما رعایت کنید:

  • در صورتی که پلت طوطی در معرض گرما و رطوبت قرار بگیرد ممکن است خراب شود. بهتر است در جای خنک و خشک و دور از تابش نور خورشید نگهداری کنید.
  • دانه های این محصول طی فرآینده کنسانتره، کاملا خشک می شوند. به همین دلیل برای مصرف راحت تر حتما بهمراه آن کمی آب نیز در اختیار طوطی خود قرار دهید. حتی می توانید کمی آب تازه روی میزان مصرفی هر وعده اسپری کنید تا مقداری نرم شده و بعد جلوی پرنده خود قرار دهید.
  • ممکن است قفس طوطی شما دارای چند ظرف مجزا باشد تا بتوانید هم آب، هم پلت و دیگر مواد مورد نیاز را در ظرف مخصوص خود قرار دهید. شاید نیاز باشد پلت داخل یک ظرف به صورت مجزا و دور از غذاهای مرطوب در اختیار پرنده قرار گیرد. در این مواقع وجود چند ظرف استیل مناسب که بهترین پیشنهاد ما به شما است می تواند کار را برای شما آسان تر کند.
  • چنانچه پرنده ی شما از طعم آن استقبال نکرد می توانید از تکنیک هایی مانند ترکیب با مواد غذایی دیگر، تزئین شکل ظاهری و موارد اینچنینی استفاده کنید. در این باره در مقاله ای مجزا و بصورت مفصل صحبت خواهیم کرد.
  • شاید لازم باشد تا برای پیدا کردن ذائقه ی طوطی خود به مرور زمان اقدام به خرید پلت طوطی در چند طعم و نوع کرده و آنها را امتحان کنید، پس نگران نباشید این اتفاق یک امر طبیعی است که ممکنه بیشتر صاحبان طوطی ها با آن مواجه شوند.

نکته: پلت ها بعد از خیس شدن فقط تا یک مدت زمان محدود باید در اختیار طوطی ها قرار گیرند و قبل از فاسد شدن باید برداشته شوند. در این باره نظرات دامپزشکان متخصص کمی متفاوت است. بهتر است از دامپزشک پرنده خود جواب دقیق تر را جویا شوید.

[ اگر هنوز بدون واسطه قفس بزرگ عروس هلندی و یا قفس طوطی برزیلی خود را خریداری نکرده اید در این قسمت تعدادی از نمونه های مناسب این نژادها را برایتان قرار داده ایم، با کلیک رو هر کدام میتوانید مشخصاتشان را مشاهده کنید و یا از قسمت فروشگاه قفس های مناسب دیگر نژادها مانند قفس کاسکو ، کاکادو ، آرا و… را ملاحظه نمائید ]

⬇️ ⬇️ ⬇️

قفس رامونا

7,800,000 تومان

قفس ماینا

6,500,000 تومان

پلت عروس هلندی

یک سوال مهم در ابتدای موضوع برای اکثر شما عزیزان بوجود خواهد آمد و آن هم این است که برای پلت عروس هلندی کدام مدل مناسب تر است؟

قطعا پلت یک غذای عروس هلندی بسیار عالی برای این نژاد و هر نژاد طوطی در اسارت می باشد، این سوال بسیار مهم را مستقیما از آقای دکتر یوسفی ( متخصص پرندگان ) پرسیده ایم و جواب را در این مطلب برایتان قرار داده ایم، جواب ایشون برای مشخصات بهترین پلت برای عروس هلندی به شرح زیر است :

انرژی مناسب( حدود ۳۵۰۰ کیلو کالری )
پروتین بالا ( حدود ۲۰٪)
پروتئین قابل هضم بالا
دارای آمینواسیدهای ضروری مناسب   (متیونین ۰.۸٪ و لیزین ۱.۱ ٪)
فیبر پایین( ۱٪ )
قطر ذرات، زیر ۳۰۰ میکرون
چربی بالا ( ۹٪ )

بهترین پلت های طوطی سانان

مشخصات انواع مدل های خارجی پلت طوطی سانان موجود در ایران

در ادامه مطلب به معرفی برند های معروف و کشور سازنده آن می پردازیم تا با اطلاعات کافی  دقیق تر اقدام به انتخاب و خرید پلت طوطی سانان کنید

پلت زوپریم و هریسون محصول کشور آمریکا

به جرات می توان گفت پلت زوپریم آمریکا zupreem یکی از بهترین و البته معروف ترین پلت های موجود در دنیا است که اکثرا مورد استقبال بالای علاقمندان قرار گرفته است ، این برند معروف در چندین مدل و البته در دو دسته برای مصرف روزانه و جفت مولد اقدام به تولید این محصول کرده است که به شرح زیر است :

پلت زوپریم آمریکایی

پلت رنگی زوپریم  FruitBlend : که برای 4 مدل طوطی های ریز مانند مرغ عشق یا همان باجریگار ، لاوبرد ، مدیوم مانند پلت عروس هلندی ، پارکیت ها ، پروتلت برای طوطی های کانور ، آمازون ، اکلکتوس ، طوطی کاکادو سایز کوچک و کاسکو و مدل دیگر برای بزرگ جثه مانند ماکائو ، کاکادو و آمازون ها

پلت نچرال زوپریم  Natural : با افزودنی ویتامین ها ، مواد معدنی ، اسیدهای آمینه که در 4 مدل بالا نیز تولید می شوند

فرق پلت میوه ای زوپریم و پلت نچرال

سوال : فرق پلت زوپریم رنگی و نچرال در چیست ؟

FruitBlend و Natural pellet هر دو دارای تغذیه یکسانی هستند. تفاوت اصلی این است که FruitBlend دارای رنگ ، شکل و طعم میوه است در حالی که Natural همه یک رنگ و یک شکل است.

این جوابی بود که مستقیما از شرکت زوپریم دریافت کردیم ، همچنین با توجه به تحقیقات انجام شده پلت های در حال حاضر این برند از دسته ی جفت مولد هستند

دسته ی جفت مولد بدلیل داشتن پروتئین و کلسیم بالا مختص طوطی های تک نبوده و استفاده آنها برای طوطی های مولد توصیه شده است ، لذا برای هر گونه مصرف این مدل برای طوطی های تک حتما با دامپزشک متخصص پرندگان مشورت کنید

پلت طوطی سانان هریسون آمریکایی

پلت هریسون Harrison  ساخت کشور آمریکا

قطعا نام برند بسیار معروف و البته با کیفیت harrison را شنیده اید ! محصولات ارگانیک و با کیفیتی که توجه بسیاری از علافمندان و حتی دامپزشکان را به خود جلب کرده است ، از ویژگیهای منحصر بفرد محصولات هریسون میتوان به نبود مواد نگهدارنده ، و عدم استفاده از محصولات کشاورزی که دستکاری ژنتیکی شده اشاره نمود

به همین دلیل بعد از باز شدن باید بمدت 6 هفته مصرف شوند و بهتر است در یخچال نگهداری شوند

انواع مدل های پلت طوطی سانان هریسون :

مدل HIGH POTENCY COARSE

مدل  HIGH POTENCY FINE  و SUPER FINE

مدل HIGH POTENCY MASH

مدل  ADULT LIFETIME COARSE / ADULT LIFETIME FINE  / ADULT LIFETIME SUPER FINE / ADULT LIFETIME MASH

البته 2 محصول غذای طوطی طعم فلفلی نیز از دیگر محصولات این شرکت آمریکایی است

پلت سیتاکوس اسپانیا

پلت سیتاکوس محصول کشور اسپانیا

چند سالی است که در ایران محصولات سیتاکوس اسپانیا بر سر زبانها افتاده ، برندی که با نام psittacus می شناسند

در یک مقاله جداگانه در خصوص سرلاک مخصوص طوطی سانان که در آن برند سیتاکوس نیز بود صحبت کردیم که از تنوع بالایی هم برخوردار بود ، در تولید پلت نیز این برند توانسته مدل های زیادی را تولید و در بازار عرضه کند مانند :

پلت های پروتئین سیتاکوس : که همانطور که از اسمش مشخص است حاوی مقادیر زیادی پروتئین در ترکیبات خود است

امگا : که تا سن یک سالگی  مناسب است برای طوطی های متوسط و بزرگ جثه که می توان به عنوان مکمل نیز در اختیار انها قرار داد

پلت های انرژی سیتاکوس ، مدل بریدر ، مینی ، مینور

پلت روزانه سیتاکوس :  که می توانید برای مصرف بصورت روزانه از آن برای طوطی خود استفاده کنید ولی حتما برای میزان مصرف هر مدل با دامپزشک متخصص پرندگان مشورت کنید

پلت طوطی هاگن کانادا

پلت طوطی هاگن hagen محصول کشور کانادا

پلتی با کیفیت از برند هاگن hagen که در مدل های و سایزهای مختلف تولید و در بازار بفروش می رسد مانند :

پلت روزانه هاگن  مخصوص طوطی سانان یا همان لایف تایم ( مصرف روزانه ) که میتوانید بصورت روزانه در اختیار طوطی تان قرار دهید

پلت تقویتی

پلت تقویتی بیسکوئیتی

پلت تخم مرغی و پلت ویژه هاگن

پلت طوطی منیتوبا manitoba

پلت مخصوص طوطی سانان منیتوبا ساخت کشور ایتالیا

از انواع پلت تولید شده برند Manitoba میتوان به :

  • نکتار منیتوبا : متشکل از تخم مرغ ، سویا ، نان مخصوص ،عناصر کمیاب و مواد معدنی ، ویتامین ها و … است
  • نکتار انواع پاراکیت ها : برای طوطی های متوسط و بزرگ جثه حاوی تکه های میوه خشک و آکسترود سبزیجات متشکل از غلات ، میوه های خشک شده و فرآورده های گیاهی ، مواد معدنی ، روغن ماهی و آفتابگردان ، مخمر و قند طبیعی و …

جمع بندی

همان طور که گفتیم، برای حفظ سلامتی طوطی و جبران مواد پروتئینی و ویتامین کم در بدن پرنده استفاده از پلت طوطی بسیار مفید است. پیش‌تر گفتیم برای حفظ بهداشت این محصول دمای محیط ، مرطوب شدن یا خشک بودن آن و هم چنین تعداد ظروف کافی و با کیفیت برای تفکیک با دیگر غذاها حائز اهمیت است. مثلا اگر از آن برای عروس هلندی خود استفاده میکنید برای این منظور می‌توانید از قفس بزرگ عروس هلندی مناسب با این شرایط که گفته شد استفاده کنید.

در این مطلب توضیح دادیم که پلت پرنده یا همان پلت طوطی چیست؟ درباره مزایا و ویژگیهای پلت طوطی توضیح دادیم و نکاتی را نیز درباره نحوه نگهداری و مصرف آن بیان کردیم. امیدواریم که این مقاله باب میل شما بوده باشد. در صورتی که  همچنان در این باره سوالی دارید در بخش نظرات از ما بپرسید.

4.2/5 - (12 امتیاز)

15 دیدگاه

  1. مصطفی - 21 اکتبر 2021

    ببخشید پلت طوطی سانان مدل زوپریم در ایران ظاهرا پیدا نمیشه درسته؟

    پاسخ
    • ADMIN - 21 اکتبر 2021

      سلام دوست گرامی ، بله همانطور هم که در خود مطلب گفته شد بعضی از این برندها قبلا موجود بودن ولی الان پیدا نمیشن

      پاسخ
  2. ADMIN - 28 اکتبر 2021

    ممنون از اینکه تجربیاتتون رو با دیگر دوستان به اشتراک میگذارید

    پاسخ
  3. مریم همایونی مهر - 30 اکتبر 2021

    مقاله خیلی خوبی بود ممنون

    پاسخ
    • ADMIN - 30 اکتبر 2021

      ممنون از توجهتون

      پاسخ
  4. نگار - 1 نوامبر 2021

    سلام در مورد پلت خور کردن طوطی هم مطلب بزارید لطفا

    پاسخ
    • ADMIN - 1 نوامبر 2021

      سلام بله حتما

      پاسخ
  5. حمیدرضا - 15 نوامبر 2021

    کاش همیشه برند های مطرح پلتاشون توی ایران باشه

    پاسخ
    • ADMIN - 15 نوامبر 2021

      آرزوی قلبی ما هم همینه

      پاسخ
  6. امیر - 2 دسامبر 2021

    سلام ببخشید برای مرغ عشق چه پلت هایی بدیم باعث تخم گذار شدنش میشه؟؟

    پاسخ
    • ADMIN - 3 دسامبر 2021

      سلام ، در این باره با دامپزشک متخصص پرندگان طوطی خود صحبت و مشورت بگیرید ، تا جایی که می دانیم پلت باعص تخم گذار شدنس طوطی نمی شود و باید عوامل دیگر در طوطی شما توسط یک متخصص بررسی شود

      پاسخ
  7. احمد عابدی - 15 مارس 2022

    پلت برای پرنده های تک هم بگید کدوم پلت ها برای عروس هلندی تک می تونیم بدیم با مارک معروف

    پاسخ
    • ADMIN - 15 مارس 2022

      سلام ، سوالات اینچنینی رو بهتره از دامپزشک متخصص پرندگان بپرسید

      پاسخ
  8. H.A - 3 آگوست 2022

    سلام خسته نباشید
    امروز ک رفتن برای طوطیم پلت بخرم فروشنده گفت باعث میشه کبدشون از کار بیوفته میخواستم بپرسم واقعا اینجوری میشه؟

    پاسخ
    • ADMIN - 3 آگوست 2022

      سلام ، بهتره جواب این سوال رو از یک متخصص مثل متخصص پرندگان بپرسید ، من ندیدم هنوز متخصص تحصیلکرده ی این رشته همچین چیزی رو تائید کنه! پلت خوب و مناسبش بخرید با نظر دامپزشک متخصص پرندگان مصرف کنید هیچ مشکلی پیش نمیاد اگر درست مصرف بشه

      پاسخ

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.