اختلال پر کنی در طوطی سانان

دلایل پرکنی طوطی + راه درمان پرکنی

توسط ADMIN
/
25 نوامبر 2021

شاید سوال شما این باشد که چرا طوطی من پرهای خود را می‌ کند؟  پرکنی طوطی یکی از رایج ترین مشکلات پرندگان در اسارت است. بروز این موضوع دلایل بسیاری دارد. کمبود توجه، افسردگی ناشی از تنهایی، بازی نکردن، حضور در جو های متشنج، آلودگی های محیطی و عوامل بسیار زیاد دیگری هستند که منجر به بروز چنین مشکلی در انواع طوطی سانان می شود.
این مطلب را بخوانید تا به شما بگوییم پر کندن طوطی چه علت هایی دارد؟ سپس در خصوص درمان پرکنی طوطی اطلاعات مفیدی به شما بدهیم. خانم Jenny Griffin که تمام عمر حرفه‌ای خود را صرف تحقیق روی حیوانات خانگی کرده است و علاقه زیادی به رفاه حیوانات دارد ، به همین دلیل هر آنچه را که در تحقیقات جامع و محیطی خود به آن‌ها دست پیدا می‌کند در مجلات معتبر حوزه حیوانات منتشر میکند

پر کنی طوطی چیست؟

چرا طوطی پرهای خود را میکند؟

پرکنی طوطی اختلالی است که در آن طوطی اقدام به کندن پرهای خود میکند تا حدی که در ظاهر پرنده کاملا قابل روئیت است و در طوطی های خانگی بسیار رایج می باشد. کاکاتو ها، طوطی های خاکستری آفریقایی (کاسکو ها) ، ماکائوها ، بیش از سایر گونه های طوطی سانان به این بیماری مبتلا می شوند. حتی پرکنی در عروس هلندی حتی لاوبردها نیز یافت می شود

مدل های مختلف پر کنی طوطی کدامند؟

درجات و انواع مختلفی از این اختلال در طوطی ها وجود دارد که شامل پر چینی، کندن پر و گاز گرفتن پوست می شود. که در ادامه این مقاله به توضیح هر کدام از مدل های پرکنی پرداخته ایم

  • پر چیدن : زمانی که پرنده پرهای خود را با نوکش می چینید و در نتیجه پرها بسیار نازک و شکننده به نظر می رسند.
  • کندن پر : وقتی پرنده پرهای خود را از قسمت فولیکول بیرون می کشد. در این حالت پرنده در نقاط مختلفی از بدن دچار کچلی می شود.
  • موارد شدید خود زنی : این حالت نام خاصی به جز خود زنی ندارد. در این وضعیت پرنده در واقع پوست خود را به شدت گاز می‌گیرد به نحوی که باعث ایجاد ضایعات پوستی یا خون ریزی در بدن خود شده و بدن خود را به شدت مستعد ابتلا به بیماری های باکتریایی یا عفونت های شدید می کند. در موارد شدید خود زنی در صورتیکه پرنده سریعاً درمان نشود احتمال مرگ او بسیار زیاد خواهد بود.

تفاوت پر کنی و پر ریزی طوطی سانان

تفاوت پر ریزی با پرکنی طوطی چیست؟

پرکنی طوطی سانان نباید با موضوع پر ریزی آن ها اشتباه گرفته شود. پر ریزی به معنی افتادن طبیعی پر‌ های سالم اما کهنه طوطی است ولی کنی نویع بیماری که در آن خود پرنده اقدام به کندن پرهای سالم خود می کند . پر ریزی در طول زندگی هر طوطی چندین بار در فصول مختلف رخ می‌دهد. در این حالت پرنده از نظر روحی و جسمی سالم است و فقط کمی ممکن است بی حوصله باشد و فقط بدن او برای در آوردن پرهای تازه آماده می شود و نیاز به دریافت رژیم غذایی خاص که حاوی ویتامین های لازم برای آنکه پرهای جدید با کیفیت بهتری برویند دارد
اما همانطور که توضیح داده شد پرکنی طوطی نوعی بیماری است که در آن پرنده در واقع خود زنی کرده و پرهای سالم و جوان خود را به صورت آگاهانه از بدن خود جدا می‌کند.

نکته : در پریزی پرهای ریخته شده کف قفس از اندازه های مختلف و به نوعی سالم و قیچی نشده و خورد نشده هستند که این نشان از ان دارد پر ها از نقاط مختلف بدن طوطی ریخته شده ولی در پرکنی پرهای ریخته شده شکسته و بعضا کامل ولی معمولا اندازه ها یکی هستند و این نشان از ان دارد که از یک قسمت بدن پرنده کنده شده اند

[ بدون واسطه قفس بزرگ عروس هلندی و یا قفس طوطی برزیلی خود را خریداری کنید، چند نمونه مناسب این دو نژاد را در قسمت پائین مشاهده میکنید و یا از قسمت فروشگاه قفس های مناسب دیگر نژادها مثل قفس کاسکو ، کاکادو ، آرا و… را ملاحظه نمائید ]

⬇️ ⬇️ ⬇️

قفس رامونا

7,800,000 تومان

قفس ماینا

6,500,000 تومان

دلایلی که باعث بروز پرکنی طوطی می شوند

چند علت پرکنی طوطی برزیلی و سایر انواع طوطی ها به قرار زیر هستند، با دقت آنها را مطالعه کنید شاید رمز بهبود وضعیت کنونی طوطی شما در یکی از این موارد باشد!

1: تحریک اولیه فولیکول پر  :

وجود خارش و تحریک در فولیکول های پر منجر به جلب توجه طوطی به پرهای خود می شود. طوطی برای رهایی از این خارش محل رشد پر را می‌ جود یا گاز می گیرد.

2: وجود کنه ، آکنه یا مشکلات پوستی :

عفونت های مرتبط با کنه، باکتری، قارچ یا وجود ویروس های خاص منجر به بروز مشکل پرکنی طوطی ملنگو یا سایر انواع طوطی سانان می شود. برخی از انواع کنه ها در عمق پوست نفوذ کرده و در فولیکول پر زندگی می کنند که بین دیواره بیرونی پر و پوشش فولیکول پر قرار گرفته‌ است.

3: آلرژی :

البته این موضوع که پرندگان نیز می توانند به چیزهای خاصی آلرژی داشته باشند که آنقدر برایشان آزار دهنده باشد که نتوانند آن را تحمل کنند هنوز به طور کامل به اثبات نرسیده است. اما بسیاری از دامپزشکان معتقدند پرندگان نیز می توانند در اثر خوردن مواد غذایی آلوده دچار آلرژی شوند و در نهایت ضایعات پوستی آن ها وادارشان کند که پر های خود را بکنند.

4: تحریک کننده ها :

پرنده ای که در خانه زندگی می کند با انواع مواد در ارتباط است که ممکن است بدن او با همه آن ها سازگار نباشد. بوی عطر، انواع روغن ها، شوینده ها، دود سیگار و … همگی محرک هایی هستند که قادرند پرنده را بیمار کنند. به جز این ها برخی از گونه های پرندگان باید در هوای مرطوب جنگلی زندگی کنند و حضورشان در خانه با هوای خشک منجر به ایجاد تحریکات پوستی در آن ها می شود.

5: بیماری های داخلی :

اگر طوطی دچار بیماری داخلی خاصی شده باشد که این بیماری نمود بیرونی نداشته و صاحب او متوجه نشود، یکی از راه های نمایش این بیماری پرکنی است. البته گاهی اوقات پرنده از داخل دردی را تحمل می کند و چون راهی برای مالش محل درد ندارد، اقدام به کندن پرهای خود می کند.

رژیم غذایی طوطی سانان بسیار مهم است

6: رژیم غذایی ضعیف :

وقتی پرنده به خوبی تغذیه نشود هم کیفیت پرهای او افت کرده و پوست او پوسته پوسته می شود هم بدنش به شدت در برابر انواع عفونت ضعیف خواهد شد. هر دو این شرایط منجر به ایجاد خارش در پوست و اجبار پرنده به تسکین دادن خود با کندن پر یا گاز گرفتن خود می شود.

7: وارد شدن سم به بدن پرنده :

اگر قفس طوطی از فلزات نا مناسب ساخته شده باشد و پرنده آن را بجود ممکن است سم وارد بدن او شود. سمومی مانند سرب به شدت منجر به ایجاد تغییرات رفتاری در پرندگان شده و گاهی با پرکنی خود را نشان می‌ دهد.

8: ضایعات پوستی :

تومورها،کیست‌های پر، اگزماها و زخم‌های غیرقابل التیام همگی می‌توانند توجه پرنده را به یک مکان خاص جلب کنند و منجر به پرکنی شوند.

9: مشکلات هورمونی :

اگر شدت پرکنی در طوطی سانان خیلی زیاد نباشد می توان یکی از علت‌های آن را در بروز مشکلات هورمونی جستجو کرد. پرکاری تیروئید یا کاهش سطح کورتیزول می توانند پرنده را مستعد بروز این مشکل کند.

10: مشکلات روحی :

بروز انواع افسردگی ها در پرندگان می تواند دلیل محکمی بر آغاز پر کنی در آن ها باشد. مشکلاتی نظیر کسالت، سر خوردگی جنسی یا اضطراب از عمده ترین دلایل کندن پر در طوطی سانان است.

درمان پر کنی طوطی سانان

درمان پرکنی طوطی ملنگو

اول این سوال مطرح می شود آیا درمان پرکنی طوطی ملنگو و یا طوطی های دیگر امکان دارد؟ بله درمان دارد !  در ادامه به چند فاکتور مهم برای درمان پرکنی طوطی سانان اشاره خواهیم نمود که یقینا رعایت و دقت به آنها می تواند گامی موثر برای بهبود وضعیت طوطی های پر کن شود ، با ما همراه شوید

راه های درمان پرکنی طوطی سانان

1: افزایش کیفیت رژیم غذایی پرنده :

بیشتر طوطی سانان به تخمه آفتاب گردان علاقه دارند. اما اگر به طور مدام و تنها از این ماده تغذیه کنند به تدریج دچار مشکلات کبدی و پوستی می شوند که همانطور که اشاره شد اصلی ترین دلیل کندن پر طوطی می تواند از همین معضل ناشی شود. بنابراین در نخسین قدم به رژیم غذایی پرنده خود توجه کنید و آن را از دانه های مغذی، میوه های تازه و پلت طوطی سرشار کنید.
در صورتی که می خواهید به پرنده خود مولتی ویتامین مخصوص بخورانید پیش از هر چیز با دامپزشک متخصص پرندگان مشورت کنید.

2: استفاده از گردنبند الیزابت :

بدنبال علت اصلی بروز این اختلال باشید و استفاده طولانی مدت از این گردنبند میتواند مشکلات خاص خود را نیز به همراه داشته باشد ، حتما برای استفاده از این مدل گردنبند با دامپزشک متخصص پرندگان خود مشورت کنید.

گردنبند الیزابت برای درمان پر کنی طوطی سانان

3: گرفتن آزمایش از فضله پرنده

اگر پرنده شما در اثر بروز یک بیماری پرکنی میکند باید نوع بیماری و علت آن را بشناسید. برای این کار باید از مدفوع او یک آزمایش گرفته شود که یقینا این کار باید توسط دامپزشک متخصص پرندگان و با تجهیزات کلینیکی انجام شود . هرگز و به هیچ عنوان سرخود به پرنده بیمار دارو ندهید.

4: توجه به فاکتورهای محیطی

شما باید به محیطی که طوطی خود در آن نگهداری می کند توجه کنید. آیا سروصدا و مزاحمت زیادی برای او وجود دارد؟ آیا او به اندازه کافی می خوابد یا او را تا پاسی از شب بیدار نگه می دارید و با هم بازی می کنید؟ آیا او با چراغ های روشن در اطراف قفس بیدار نگه داشته می شود و صدای تلویزیون او را اذیت می کند؟ این نوع اختلال و کمبود خواب می تواند منجر به استرس و اضطراب شود. بنابراین این مزاحمت ها را کم کنید تا پرنده شما کمتر آسیب ببیند.

5: برطرف کردن کسالت و تنهایی پرنده

طوطی ها موجودات اجتماعی و باهوشی هستند. یکی از تفریحات آن ها این است که در طول روز به دنبال غذا باشند. وقتی هر روز غذای خود را حاضر و آماده در یک پیاله تحویل می‌گیرند انگیزه ای برای حرکت و شیطنت ندارند. همین موضوع آن ها را کسل می‌ کند ، گاهی سعی کنید غذای مورد علاقه اش را با در نظر گرفتن نکات بهداشتی داخل اسباب بازی یا وسیله ای که برایش خطرناک نباشد پنهان کنید و اجازه دهید خودش با کنجکاوی آن را پیدا کند.
همچنین اگر می‌ توانید برای طوطی خود جفت بیاورید یا اسباب بازی هایی برای او تهیه کنید که ذهن او را درگیر و کسالت او را رفع کند.

ویزیت طوطی پر کن توسط دامپزشک متخصص

مشورت با دامپزشک متخصص پرندگان را جدی بگیرید

برای این که مطمئن شوید پرنده شما به بیماری‌ های داخلی مبتلا نیست، از کمبود ویتامین رنج نمی برد، دچار انگل یا مشکلات پوستی نشده، اضطراب ندارد یا … باید او را به دامپزشک نشان دهید. به هیچ عنوان اقدام خود سرانه ای در جهت درمان پرکنی عروس هلندی یا هر پرنده دیگری که دارید انجام ندهید. از موادی مانند اسپری تلخ کننده پر طوطی استفاده نکنید مگر این که دامپزشک طوطی شما آن را مجاز بداند.

معضل پرکنی طوطی موضوع بسیار مهمی است که پیش از آن که اقدامی جهت درمان آن صورت گیرد، باید دلیل آن شناسایی شود. اگر در این خصوص سوال یا تجربه خاصی دارید و می خواهید آن را با دیگر دوستان خود به اشتراک بگذارید در زیر همین مطلب کامت بگذارید

4.1/5 - (8 امتیاز)

16 دیدگاه

  1. masi.nozari - 28 نوامبر 2021

    چند وقتی هستم متاسفانه عروس هلندیم دچار پرکنی شده امیدوارم با دقت به این نکات داخل این مطلب بتونم از وضعیتی که داره نجاتش بدم خیلی طفلی داره اذیت میشه)):

    پاسخ
    • ADMIN - 28 نوامبر 2021

      انشالله که این اتفاق خوب برای همه طوطی های پرکن بیافته و ما تونسته باشیم قدمی کوچک جهت رفاه حال این پرنده های نازنین برداشته باشیم

      پاسخ
  2. ghadiri - 28 نوامبر 2021

    کاسکوی من چند ساله پرکنی داره هرکار کردم خوب نمیشه واقعا دارم اذیت میشم

    پاسخ
    • ADMIN - 28 نوامبر 2021

      امید داریم که بزودی حال کاسکو شما هم خوب بشه و دیگه شاهد این مشکل نباشید

      پاسخ
  3. شادان - 27 دسامبر 2021

    من یک برزیلی دارم یا لاوبرد جفت هستن دوتاشون بدنشون رو میخارن جیک های ریزی میکنن طوطی من تند تند خودش رو میخوارونه گاهی پرش رو میکنه ولی مادهه کمتر این کارو میکنه

    پاسخ
    • ADMIN - 27 دسامبر 2021

      سلام ، بنا بر اینکه جملتون سوالی باشه و بدنبال راه حل برای رفع این مشکل باشید پیشنهاد میشه پرنده هاتون توسط یک دامپزشک متخصص پرندگان خوب معاینه بشه ، موفق باشید

      پاسخ
  4. Mohammad - 26 می 2022

    سلام
    پرنده ی من طوطی برزیلیه
    نر پراشو کنده که جای گردنش خالیه و ماده نه
    جیکار کنم؟

    پاسخ
    • ADMIN - 26 می 2022

      سلام ، مشکلات مختلفی میتونه عامل ایجاد این مساله شده باشه ، بهتره با یک دامپزشک متخصص پرندگان مشورت و طوطی هاتون ویزیت بشن

      پاسخ
  5. پدرام - 7 ژوئن 2022

    سلام
    برای طوطی برزیلی از کجا گردنبند الیزابت سفارش بدم؟

    پاسخ
    • ADMIN - 7 ژوئن 2022

      سلام ، پت شاپ ها گرچه بهتره قبل استفاده با دامپزشک متخصص پرندگان حتما مشورت کنید

      پاسخ
  6. mohmmad - 13 اکتبر 2022

    سلام طوطی من ملنگو است بعضی وقتا پر های بال خودشو از وسط نصف میکنه باید چکار کنم

    پاسخ
    • ADMIN - 13 اکتبر 2022

      سلام ، به دامپزشک متخصص پرندگان مراجعه کنید باید معاینه بشن تا تشخیص درستی داده بشه

      پاسخ
  7. رضا - 27 آوریل 2023

    سلام عرض ادب من یک جفت طوطی راهب دارم که چند وقتی هست جفت ماده پر های سینه خودشو میکنه همه موارد بالا هم مطالعه کردم و باز به نتیجه ای نرسیدم . آیا ممکنه بخاطر نزدیک بودن ب زمان جفت گیری باشه ؟

    پاسخ
    • ADMIN - 29 آوریل 2023

      سلام ، توصیه میکنیم برای ویزیت به یک متخصص پرندگان مراجعه نمائید. چک کردن برخی از موارد ذکر شده در مقاله دلایل پرکنی طوطی با تشخیص آزمایشگاهی امکانپذیر است

      پاسخ
  8. یلدا - 2 اکتبر 2023

    سلام وقت بخیر ببخشید من ی شاه طوطی دارم ک یک سال و نیم سنشه و الان شاه پر دم میریزه ازش
    فقط هم از دم ن از قسمت دیگه
    بنظرتون مشکلش چیه ؟
    و این ک بیماری ایدز پرندگان از کدوم قسمت پرنده شروع میشه؟

    پاسخ
    • ADMIN - 10 اکتبر 2023

      سلام ريال در خصوص بخش اول سوالتون بهتره برای اطمینان از اینکه چرا اصلا ناحیه دم پر ریزی دارد توسط یک دامپزشک متخصص پرندگان ویزیت بشن ، در خصوص بخش دوم مقاله ایدز پرندگان رو در قسمت وبلاگ سایت مطالعه نمائید.

      پاسخ

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.