قفس استاندارد طوطی

قفس مناسب طوطی چه ویژگی هایی دارد؟

توسط ADMIN
/
15 می 2021

شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که قفس طوطی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ اندازه مناسب قفس پرندگان چقدر است؟ سوالی که صاحبان طوطی‌ها قبل از خرید باید به آن دقت کنند و صرفا فقط قیمت نباید دغدغه خرید آنها باشد. در این مقاله به این مساله مهم (کیفیت قفس پرنده) پرداخته‌ایم. اگر قصد خرید قفس طوطی داشته‌ اید، بهتر است دست نگه دارید و این مقاله را تا پایان بخوانید.

قفس مناسب طوطی

قبل از خرید قفس طوطی ، باید برای رفاه و آرامش پرنده ویژگی‌هایی را در نظر بگیرید، که در ادامه به بیان ویژگی های قفس مناسب طوطی و توضیح درباره آنها خواهیم پرداخت

 

قفس استاندارد طوطی بزرگ

 

ویژگی های قفس مناسب طوطی

  • استاندارد در متریال ساخت
  • ایمنی از دو جنبه ی نوع ساخت و آسیب های فیزیکی و نوع ساخت و آسیب هایی در حوزه ی بهداشت و روان طوطی سانان
  • استانداردهای رفاهی
  • قیمت قفس

استاندارد در متریال ساخت

در خصوص این مساله در مقاله ی  ” با مراحل ساخت قفس بیشتر آشنا شوید ” توضیح مفصل داده‌ایم که با مراجعه به بخش مقالات سایت میتوانید آن را مطالعه نمائید.

ایمنی قفس

ایمنی قفس پرنده خود به چند بخش تقسیم می‌شود. از یک طرف قفس طوطی باید به گونه‌ای ساخته شده باشد که کمترین احتمال آسیب فیزیکی به او وارد شود. همچنین باید از حوزه‌ی بهداشت و سلامت روانی نیز برای طوطی مناسب باشد.

آسیب های فیزیکی

چنانچه در مراحل ساخت قفس از متریال ضعیف و غیر استاندارد استفاده شود ممکن است به طوطی آسیب وارد شود. به طور مثال استفاده از پروفیل با قطر کم در ساخت میله‌ ها باعث می‌شود تا طوطی‌ هایی که از قدرت منقار قابل توجهی برخوردار هستند.

طوطی هایی مانند کاسکو، ماکائو، کاکادو ، شاه طوطی و… میتوانند آن‌ها را کج و چه بسا به مرور زمان پاره کنند. این اتفاق آنها را در معرض آسیب های فیزیکی و بیماری قرار می‌دهد. از مهم ترین آسیب‌های وارده می‌توان به مسمومیت فلزات اشاره نمود. پس طبیعتا یک قفس کاسکو باید از ضخامت بیشتری دز میله ها برخوردار باشد نسبت طوطی مانند لاوبرد ! ولی در کل استفاده از متریال محکم باید مورد توجه هر تولید کننده قفس طوطی باشد.

[ اگر هنوز قفس خریداری نکرده اید در این قسمت تعدادی از نمونه های قفس طوطی برزیلی و یا قفس ملنگو و طوطی های هم جثه آن را برایتان قرار داده ایم، با کلیک رو هر کدام میتوانید مشخصاتشان را مشاهده کنید و بدون واسطه خریدتان را انجام دهید ]

⬇️ ⬇️ ⬇️

قفس رامونا

7,800,000 تومان

قفس ماینا

6,500,000 تومان

از دیگر موارد ایمنی که در مراحل ساخت یک قفس مناسب طوطی باید به آن توجه شود؛ نقاط محل جوش است ، معمولا نقاط جوش برجسته شده و دارای تیزی می باشند. لذا قفس سازان حرفه‌ای خوب می‌دانند که باید این قسمت‌ها را بخوبی با سنگ صیقل دهند. به این صورت هم ظاهر قفس زیباتر شده هم تیزی‌هایی که ممکن است در وحله اول باعث آسیب فیزیکی و بعد بیماری شوند از بین روند.

نکته ی بسیار مهم در این حوزه فاصله ی میله ها در قفس طوطی است! طوطی ممکن است سر خود را بین میله‌ها کند و آسیب جدی به او وارد شود. این امر می تواند باعث شکستگی گردن و حتی مرگ و خفگی طوطی ها شود زیرا در آن لحظه آنها طبق غریزه سعی دارند سر خود را به هر نحوی شده از بین میله ها خارج سازند. بنابراین مهم است که فاصله میله قفس مناسب طوطی استاندارد باشد. به طور مثال به این ملنگو دقت کنید ! متاسفانه قفس طوطی ملنگو فوق از استاندارد مطلوبی برخوردار نبود و حادثه اینچنینی رو رقم زده است.

قفس استاندارد طوطی

طراحی درب ها و محل قرار گیری آن‌ها باید به گونه ای باشد که بتوانید براحتی وسیله‌ای داخل قفس بگذارید، کار نظافت را انجام دهید، و رفت و آمد طوطی به داخل آسان باشد.

آسیب های بهداشتی (بیماری)

بیماری یکی از مهمترین دغدغه ها بین کسانی که از پرنده نگهداری می‌کنند است. بارها دیده شده که طوطی ها با منقار قدرتمند خود توانسته اند رنگ قفس را در یک نقطه یا بعضا نقاطی کنده و بلع کنند. با این کار دچار بیماری رایج و البته خطرناک مسمومیت با فلزات می‌شوند.

یک قفس مناسب طوطی باید از کیفیت بالا و مطلوب رنگ و نوع رنگ آمیزی برخوردار باشد که بهترین آنها رنگ کوره‌ای چکشی است. در هنگام خرید قفس طوطی حتما از فروشنده در این باره سوال بپرسید

  • تعداد کافی ظروف

به مرور زمان و با در نظر گرفتن تنوع بالای رژیم غذایی طوطی سانان خواهید دید وقتی تعداد ظروف کافی باشد براحتی می توانید غذاهای تر و خشک را بصورت کاملا تفکیک شده و بصورت همزمان داخل قفس پرنده قرار دهید. به این ترتیب احتمال بیمار شدن طوطی کمتر می‌شود.

  • ظروف از عمق قبول برخوردار باشند

گاهی پیش آمده است که استفاده از ظروف با عمق زیاد برای طوطی های ریز و یا متوسط جثه حادثه ساز بوده. به طور مثال هنگام آب خوردن به داخل ظرف افتاده و بدلیل عمق زیاد و استرس پیش آمده طوطی نتوانسته خود را نجات دهد. بهتر است داخل قفس طوطی از ظرف غذای پرنده با عمق مناسب با جثه طوطی استفاده کنید.

ظرف آبخوری و دانخوری طوطی

  • جنس ظروف

حتما باید جنس ظروف گونه ای باشد که به مرور زمان زنگ نزند. زیرا همین زنگ زدگی میتواند باعث ایجاد مسمومیت با فلزات شود. در ابتدا ظروف استیل درجه یک را به شما پشنهاد میدهیم. چنانچه برای هزینه ی آن محدودیت دارید ظروف آلومینیومی درجه یک میتواند گزینه ی خوبی باشد. به مرور زمان سعی در تعویض آنها با ظروف استیل کنید. پس خرید ظرف غذای پرنده استیل را در الویت کارهای خود قرار دهید

  • پیچ و قفل های استاندارد

ساختار درب‌های اصلی و درب های پشت ظروف باید به گونه ای باشد تا طوطی نتواند به درب قفس زمانی که داخل است دسترسی داشته و بتواند درب را باز کند و یا ظروف را از داخل حلقه ی آنها خارج سازد. لذا سازندگان حرفه‌ای میله‌ای را با اشکال مختلف در قسمت بالای حلقه ی ظروف در نظر میگیرند تا طوطی قادر به درآوردن ظرف نباشد.

زیرا در غیر این صورت میتواند غذای داخل آن را به کف قفس و اطراف بریزد و شما بخاطر رعایت مسایل بهداشتی و امکان تماس غذا در کف قفس با فضله، امکان جمع آوری و استفاده مجدد از این غذاها را ندارید!

قفس طوطی
قفس طوطی بزرگ
  • توری فضله گیر و سینی

در قفس های امروزی توری هایی که با نام توری فضله گیر شناخته می شوند در جایگاهی در قسمت بالایی و سینی کف قفس در نظر گرفته شده تا طوطی امکان دسترسی مستقیم به فضله ها و موادی که کف قفس ریخته نداشته باشد. هم چنین سینی کفی قفس پرنده قابلیت کشویی و تخلیه کامل فضله ها و هر آنچه که داخلش ریخته شده را داشته باشد.

قفس طوطی

آسیب های روانی

از نکاتی که عمدتا دامپزشکان متخصص پرندگان به آن اشاره می نمایند این است که قفس طوطی ترجیحا نباید گرد باشد. زیرا گردی آن باعث ایجاد استرس می‌شود. پس حتما به شکل و ظاهر آنها دقت فرمائید. شکل ظاهری قفس باید به گونه ای باشد تا برای کم تر شدن استرس احتمالی یک طرف آن‌ها را کنار دیوار قرار دهید. با این کار طوطی‌ها داخل قفس احساس امنیت بیشتری خواهند کرد. پس اگر قصد خرید دارید این نکته را فراموش نکنید

قفس طوطی نامناسب

فاصله‌ی کفی با زمین برای کم کردن استرس در قفس های کوچک حداکثر نیم متر از سطح زمین باشد. در قفس پرنده بزرگ بخاطر آنکه از ارتفاع خوبی برخوردار هستند  معمولا نشیمن ها در قسمت بالا قرار می‌گیرند و فاصله ی کفی آنها از سطح زمین خیلی مهم نیست.

اندازه مناسب قفس پرندگان

بطور کلی اندازه مناسب قفس پرندگان بستگی به جثه پرنده شما دارد ولی توجه به نکاتی که در ادامه به آن اشاره میکنیم یقینا می تواند رفاه بیشتری را برای طوطی شما فراهم سازد تا در اسارت از کیفیت زندگی بیشتری برخوردار باشد، فرضا وجود یک پارک بازی در قسمت بالای قفس می تواند یک امکان رفاهی ایده آل باشد که برای آنکه یک قفس این ویژگی را داشته باشد باید از اندازه مناسب قفس پرندگان برخوردار باشد. تا زمانی که طوطی شما با هر نژادی مثلا لاوبرد یا یک ماکائو غول پیکر بیرون باشد بتوانید شرایط قرار دادن ظرف آب و غذا و حتی آویزان کردن اسباب بازی طوطی را برایش فراهم سازید زیرا طبق غریزه آنها دوست دارن آزاد باشند و عمدتا محیط بیرون را به داخل ترجیح میدهند.

ممکن است بخاطر ترس از آنکه برای خوردن آب و یا غذا به داخل قفس برود و دیگر نتواند بیرون بیاید مدت ها بی آبی و گرسنگی را ترجیح دهند.

پارک بازی قفس طوطی

همچنین برای جست و خیز آنها داخل قفس و آویزان کردن انواع اسباب بازی طوطی، وجود یک فضای بزرگ می‌تواند کیفیت زندگیشان را در قفس طوطی بهبود ببخشد. اگر قصد تکثیر دارید حتما در هنگام خرید توجه داشته باشید که آیا قفس مورد نظر درب برای قرار دادن لانه در داخل یا خارج قفس برایش در نظر گرفته شده است؟

قیمت

قیمت قفس باید قیمتی مناسب و درخور کیفیت ساخت و امکاناتی که دارد باشد. برای اطلاع از قیمت انواع آن پیشنهاد می‌کنیم از صفحه محصولات سایت فرجی دیدن فرمایید. همچنین در صورتی که قصد خرید را دارید نیز پیشنهاد می‌کنیم از صفحه اصلی سایت دیدن فرمایید.

سخن آخر

به صورت کلی قفس مناسب طوطی یک سری ویژگی‌هایی دارد که بهتر است رعایت شود که می توان به اندازه مناسب قفس پرندگان و چند نمونه از ویژگی‌هایی که در این مطلب عنوان شد اشاره نموند. به نظر شما در هنگام خرید به چه نکاتی دقت می کنید؟ نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.

2.8/5 - (9 امتیاز)

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.